Bestseller slår endnu en gang ny rekord, men nu er “vinden vendt”
2021/22 blev endnu et indbringende år for Anders Holch Povlsens modeimperium. Men de globale økonomiske udfordringer forventes at påvirke selv deres raketfart i indeværende regnskabsår.Selvom både 2020, 21 og den første halvdel af 22 har været udfordrende for alle, har det ikke stoppet Bestseller i at vokse – og sidste år endda at sætte nye rekord. Og nu gør de det igen.
Selvom regnskabet ikke officielt er offentliggjort endnu, har Bestseller selv delt deres nøgletal for regnskabsåret 2021/22. Og her ses det, at omsætningen er vokset 33 procent – fra 26,4 milliarder kroner til 35,2 milliarder. Og det resulterer i en bundlinje, der nu har krydset grænsen til de fem milliarder kroner, 5,1 milliarder for at være præcis, mod de 3,6, der stod på bunden i 20/21.
Resultater, der er de bedste i virksomhedens historie, og som derfor fejres med udbetalingen af en ekstra månedsløn til alle medarbejdere – ligesom de også gjorde sidste år. En belønning, der løber op i 300 millioner kroner.
“Vi leverede i det nu overståede regnskabsår et flot resultat, som alle kolleger fortjener en markant anerkendelse for. Det er et resultat, som overgik de forventninger, vi havde, og som vi er glade for,” siger CEO Anders Holch Povlsen i en pressemeddelelse.
Den globale økonomiske situation vender medvind til modvind
Men selvom Bestseller indtil videre har klaret sig igennem både pandemi, inflation og krig i Europa uden større tab, bliver det ikke med samme raketfart, at de går ud af indeværende år, spår Anders Holch Povlsen. De seneste måneders tal og den globale økonomiske og geopolitiske situation indikerer nemlig, at 2022/23 bliver mere udfordrende.
“Vi må nok også indrømme, at vi har haft lidt mere medvind, der har overrasket os, og vi må også anerkende, at denne vind nu er vendt. Der er ingen tvivl om, at det bliver sværere herfra, og vi kan se, at de globale udfordringer også afspejler sig i vores tal. Ikke mindst i de seneste måneder, hvor vi bliver udfordret,” siger han videre.
Men selvom Anders Holch Povlsen ikke forventer lige så meget vækst på bunden i næste årsregnskab, regner han ikke med at opleve dalende salg. Tværtimod spår direktøren, at de stramme økonomiske tider vil få forbrugerne til at omlægge deres vaner – mod de billigere varianter. Og det bliver også indenfor tøjkategorien, såvel som man allerede nu ser det indenfor dagligvareindkøb.
“Forhåbentlig viser det sig, at vi er i det rigtige marked på det rigtige tidspunkt. Måske vil nogle holde op med at købe vores produkter, men vi vil så få mange nye kunder ind, hvis vi gør det rigtigt i de kommende måneder. Men det bliver sværere at holde fast på bundlinjen,” siger han til Børsen.