Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
PORTRÆT

Skall Studio gik fra hørkjoler og bare tæer til millionoverskud: “Vi var jo bare to kreative, der lavede vores fakturaer i Illustrator”

Det tog fem år, et kærligt skub og en millioninvestering, før Skall Studio for alvor slog igennem med deres feminine univers og ansvarlige kollektioner. Vi har talt med de to søstre, der deler alt, både værdier og virksomhed – og nordjysk besindighed.
Det tog fem år, et kærligt skub og en millioninvestering, før Skall Studio for alvor slog igennem med deres feminine univers og ansvarlige kollektioner. Vi har talt med de to søstre, der deler alt, både værdier og virksomhed – og nordjysk besindighed.

“Jeg kan huske, vi stod på Revolver, gravide begge to og med en lillebitte stand, for det var det, vi havde råd tid, og pludselig sagde det bare ’wrooom’.”

Julie Skall gestikulerer med hænderne for at male et billede af, hvordan det så ud dengang i 2019, hvor det pludseligt sværmede med indkøbere og presse omkring dem på messen.

“På det tidspunkt havde vi været i gang i fire-fem år og langsomt bygget vores virksomhed op. Lavet en masse benarbejde med at opsøge kunder og samarbejdspartnere og skabe en relation til pressen. Og fra den ene dag til den anden begyndte det hele at bære frugt. Pludselig kom indkøbere fra alle mulige butikker, vi havde drømt om, til os,” fortæller hun videre, da vi besøger brandet på kontoret allerøverst oppe under taget i Amaliegade. Det er fredag morgen og hele teamet er samlet til morgenmad for at sige på gensyn til en kollega, der skal på barsel. Snakken fylder lokalerne og spreder sig helt ud i opgangen, og vi har derfor trukket os afsides til et lille, stille rum i den anden ende af kontoret, hvor morgensolen kaster sit blege lys ind fra de skrå vinduer med udsigt over byens tage.

Her har de holdt til siden 2021, Julie og Marie Skall. Storesøster og lillesøster i livet, designere på papiret – og helt ind i hjertet – og forretningspartnere i deres fælles virksomhed. Det startede i 2014 med alle elementerne til det klassiske iværksættereventyr; den store drøm, de sene nætter, jobs ved siden af, og resten skriver næsten sig selv. Eller ikke helt. For det tog som skrevet fem år, før Skall Studio for alvor fik fat. I december 2019 ansatte de deres første fuldtidsmedarbejder – hende, der er på vej på barsel i øvrigt – og i dag, ikke engang tre år senere, er de 30. Og bare dét tegner jo allerede et meget godt billede af, hvor stor vækst de to Skall-søstre har oplevet de sidste par år. En vækst, der blev skubbet godt på vej af, at North-East Venture ApS i efteråret 2019 investerede i virksomheden, så de i dag ejer lidt over 20 procent.

“Vi havde penge på kontoen, men vi brugte ikke nogle af dem”

“Vi var jo bare to kreative, der lavede vores fakturaer i Illustrator ,” indrømmer Julie idet hun fortæller, at investeringen gav dem den nødvendige forretningsmæssig sparring på det helt rigtige tidspunkt. Lige der, hvor man balancerer på tærsklen mellem ’iværksættervirksomhed’ og bare ’virksomhed’. En tærskel, det som regel kræver kapital at krydse – og første råd var da også at søstrene skulle skynde sig at investere det, de havde tjent, i større lokaler og flere ansatte. Generelt begynde at få en struktureret organisation bygget op.

“Det gik jo godt, da de kom ind. Vi havde penge på kontoen, men vi brugte ikke nogle af dem,” fortsætter Julie.

“Nej det turde vi jo ikke,” supplerer Marie på søstrenes karakteristiske facon, hvor de skiftevis afslutter hinandens sætninger. “Men nu har vi haft et samarbejde i snart tre år, og det er vi virkelig glade for.”

I dag driver Julie og Marie Skall en virksomhed med 30 ansatte, en underlinje af henholdsvis børnetøj og interiør, et voksende webunivers og -shop, egen butik i København og 50 nøje udvalgte forhandlere alene i Danmark. Især fra 2020-21 gik det stærkt, og Skall Studio gik ud af året med en fordoblet bundlinje og 3,2 millioner kroner i overskud.

Alt i en kvindes garderobe

At det tog knap fem år for Skall-søstrene at slå rigtigt igennem med deres ansvarligt producerede kollektioner af deres signatur hør- og bomuldskjoler, skyldes ikke blot, at det er en svær branche at bryde igennem i. Det skyldes også, at de tilsyneladende nægter at lade sig stresse. Som løb der en slags sjælden ro i deres årer. For selvom de – som så mange andre før dem – gik ind til det at starte en tøjvirksomhed med passionen for mode som deres benzin i motoren og de sejlivede ungdomsdrømme som deres kompas, gik de også ind til det med en stædig tro på, at gør man sig umage og væbner sig med tålmodighed, skal det hele nok gå. Og den filosofi har de sådan set integreret i alle dele af virksomheden. Fra udvidelsen af deres stab til udvidelsen af deres kollektioner. Slår man ned på sidstnævnte, kollektionerne, er det svært ikke at bemærke, at der også her er sket meget. Ikke bare på udtrykssiden – hvor armbevægelserne bliver større og deres ultra-feminine og til tider næsten asketiske, rene look med bare tæer og hørkjoler hele tiden får lidt mere kant – men også på produktsiden. Fra de florlette kjoler og delikate blonder, der hurtigt blev synonym med Skall Studio, til deres seneste kollektion. En kollektion, der med inspiration fra Indien ikke bare bød på nye udgaver af kjolerne, flæsetoppene og de bløde strik, men hvor der også blev leget med nye silhuetter, lange trenchcoats, voluminøse jakkesæt, forfriskende farvetilføjelser i indigo, dueblå og koral ved siden af hvid, sort, beige og creme. Nye, håndvævede hørtekstiler skabt i Indien, naturlig indfarvning og blokprint-inspiration. Alt sammen bevis på, at de langsomt bygger videre på det DNA, de deler både i design og i livet. Som de tårne af træklodser, man forestiller sig, at de sirligt stablede sammen som små piger i barndomshjemmet i Nordjylland. Og spørger man søstrene selv, er det helt bevidst.

“Skall Studio har altid handlet om at videreføre vores egen personlige stil, og vi har fra start haft et mål om at lave kollektioner, der kan tilbyde alt i en kvindes garderobe. Men vi kan godt kan lide at give os god tid. Så derfor har vi bare stille og rolig lagt flere lag på,” siger Julie, der, ligesom sin søster, er uddannet designer fra TEKO. De startede med produktionen i Indien, hvor de begge to har boet og arbejdet for andre brands, inden de etablerede Skall Studio, og som i dag er det eneste sted udenfor Europa, hvor de producerer.

“Og her har vi nogle fantastiske samarbejdspartnere. Men de specialiserer sig hovedsagligt i de vævede produkter, hvorimod det har taget lidt tid og research at finde samarbejdspartnere i Europa til vores tailoring,” siger hun videre og Marie supplerer:

“Ja, det er et kæmpe researcharbejde. Og så handler det også om tillid, og vi insisterer på at besøge vores leverandører. Derfor kommer der løbende nye produktgrupper til – og vi er stadig i gang.”

Shows, der åbner døre

Det er dog ikke kun forretningen og kollektionerne, der har udviklet sig. Det samme har Skall Studios shows, der så at sige har fulgt med resten, siden de i august 2020 første gang sprang ud som showbrand. Ud af det blå, næsten.

“Det har altid været en drøm for os at holde show. Og så besluttede vi på et tidspunkt, at nu var timingen rigtig, nu havde kollektionen en størrelse, der gav mening. Men vi gjorde det bare småt, stod for det selv og brugte de piger, som vi havde in-house på det tidspunkt. Det var helt i vores ånd. Vi er jo bare to nordjyder, der ikke har travlt, og som gerne vil gøre tingene ordentligt,” siger Julie med det karakteristiske langtrukne ’or’, der – hvis hun ikke lige selv havde sagt det – hurtigt afslører de nordjyske aner.

“Vi kan godt lide at fortælle historier omkring vores kollektioner, og det føler vi, at vi kan udtrykke endnu mere gennem et show”

Klip til SS23-modeugen, hvor Skall Studio holdt deres femte og hidtil største – og utvivlsomt mest poetiske – show på en morgen, hvor augustsolen bragede ned over Botanisk Have og gæsterne blev samlet på terrassen foran Palmehuset.

“Der er noget helt særligt ved den oplevelse, man kan skabe med et show. Vi kan godt lide at fortælle historier omkring vores kollektioner, og det føler vi, at vi kan udtrykke endnu mere gennem et show. Og så er vi jo også begge to designere, og det med at kunne vise sin kollektion til et live publikum og på levende modeller giver bare en helt speciel tilfredsstillelse. Det fuldender det arbejde, man har brugt et halvt til et helt år på,” fortæller Marie.

“I dag er det at holde show dog også noget, som vi har nogle konkrete mål forbundet med, en måde at få nye agenter og få nye markeder på for eksempel – og til det er modeugen jo oplagt som platform,” siger hun videre og fortæller, at det at holde show under Copenhagen Fashion Week har åbnet op for udlandet og fungeret som et godt vindue ud til verden.

“Allerede efter vores første show oplevede vi en markant større interesse og begyndte at få en masse henvendelser, som var linket direkte dertil. Og vi begyndte også selv at kigge mere internationalt.”

Men på trods af efterspørgsel startede Julie og Marie med at fokusere på Skandinavien. Først med Norge, så Sverige. Og dernæst udvidede de med salgsagenter i resten af Europa, hvor deres fokus er lige nu – hvorfor de blandt andet har et showroom i Paris til september under Paris Fashion Week. Et skridt, de tog, første gang i marts i år.

“Selvfølgelig vil vi gerne se den her virksomhed udnytte sit fulde potentiale – vi vil jo elske at sælge Skall i hele verden. Og det er også der, vi ser væksten fremadrettet. Det er det, vi drømmer om,” supplerer Julie.

På en rejse

Det er svært at snakke om Skall Studio og ikke snakke om bæredygtighed. For brandet blev født ud af klare personlige værdier og med løftet om langtidsholdbarhed, naturlige materialer, social ansvarlighed og det, der måske står søstrene allermest nær, dyrevelfærd – begge er vegetarer, ligesom de hverken selv ejer eller bruger pels og læder i deres kollektioner. Principper, som startede bare i hovedet, nærmest som uskrevne regler søstrene imellem, men som siden, i takt med virksomhedens vækst, er blevet nedfældet i velovervejede og ambitiøse dogmer. Modvilligt, næsten. For stod det til Julie og Marie burde ansvar ikke være noget, man som virksomhed skal opfinde i sig selv. Det burde være en selvfølge. Og nu lyder de måske lidt hellige, de to. Men det er de ikke. I hvert fald ikke, hvis man vælger at tro på, at det kommer så meget indefra, som de siger, det gør. Og det er svært at lade være.

“Vi har været på en rejse i forhold til ansvarlighed. I starten brugte vi vores ansvarlige ambitioner til at skabe noget interesse, fordi det var så nyt, og vi var så alene om at have det fokus. Men på et tidspunkt begyndte alle at snakke om ansvarlig produktion, og vi synes lidt, at det var tom snak. At man havde lavet en enkel T-shirt eller sådan noget. Så jeg oplevede faktisk, at vi havde brug for at skrue ned for vores kommunikation omkring vores fokus igen. Men da vi begyndte at få flere ansatte, blev vi jo nødt til at få skrevet noget ned og dele det med dem. Og det arbejder vi stadig på,” siger Julie og fortæller, at de lige nu er ved at lave en strategi for deres fremtidige arbejde – det sidste halve år gennem et forløb med konsulentvirksomheden In futurum. Men selvom bæredygtighed fra dag et har været deres hjørnesten, er det passionen for designfaget, der driver værket.

“Det er klart, når alle brands er ansvarlige på den ene eller anden måde, så er det jo designet, der gør forskellen”

“Vi har altid troet og håbet på, at der ville komme et tidspunkt, hvor alle arbejder ansvarligt. Så det har fra starten været vigtigt for os, at vores designsprog, vores DNA og æstetik har kunne noget i sig selv, har haft noget personlighed. For det er klart, når alle brands er ansvarlige på den ene eller anden måde, så er det jo designet, der gør forskellen. Så det gælder om virkelig at skabe godt design. Lave de absolut bedste produkter, vi kan, og gøre os umage,” siger Julie og tilføjer:

“Men vi har også nogle personlige værdier, som vi også gerne vil have med ind i det, vi laver. For uanset hvad, så er vi jo i en branche, der fordrer overforbrug – der er jo ikke behov for mere tøj i verden. Vi er i den her branche, fordi vi elsker mode. Vi elsker tøj og den magi, man kan skabe med for eksempel et show,” siger hun og Marie afslutter:

“Ja, og fordi vi ikke kan lade være.”