Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Slut med tøjkriser og overforbrug: Ny app vil digitalisere garderoben

En ny app ved navn Capsule har sat sig for at optimere klædeskabet – og måske ændre modeindustriens forbrugsvaner.
En ny app ved navn Capsule har sat sig for at optimere klædeskabet – og måske ændre modeindustriens forbrugsvaner.

En stor del af modeverdenens forbrugere løber rundt i et hamsterhjul bestående af konstante nye trends, et garderobeskab, der føles tomt, selvom det er stopfyldt, og fast fashions stimulering af overforbrug. Det vil den nye app Capsule, der lanceres i oktober, forsøge at sætte en stopper for ved at gøre det nemmere og mere attraktivt at få brugt det tøj, man allerede har.

Gennem app’en kan man uploade billeder af det, man har i sin garderobe, og dermed få et bedre overblik og mulighed for at sammensætte tøjet digitalt på kryds og tværs. Her kan man også dele sin garderobe med venner, veninder, familie eller andre profiler, som man finder interessante. Gennem tips fra de såkaldte ‘garderobebuddies’ er det desuden målet at fremme kreativiteten i sammensætningen af alt det tøj, som brugerne af app’en i forvejen har i skabet.

Og det potentiale har Innovationsfonden tiltro til. De bidrog derfor i februar med en millionbevilling til virksomheden og dens fire nyuddannede grundlæggere, Louise Linde, Nadia Wabra, Emilie Seegert og Nanna Hejndorf, der mødte hinanden under deres studietid på VIA Design & Business i Aarhus i 2021.

“Det er utroligt, hvordan ens adfærd ændrer sig blot ved at have en bevidsthed omkring den. Førhen shoppede jeg i øst og vest, og jeg var aldrig helt tilfreds med min stil. Efter vi er begyndt at udvikle på Capsule, er det kun velovervejede køb, jeg laver, og jeg ser min garderobe som en skattekiste (…) Det er blevet en samling, som jeg er stolt af,” fortæller Louise Linde i en pressemeddelelse.

Et fremtidigt eksponeringsredskab?

Selvom Capsules formål hovedsagligt er til for at mindske forbrug, er det dog ikke svært at forestille sig, at virksomheder og influencere på sigt kan se en god forretning i at bruge app’en til det modsatte. For eksempel ved at vise garderober frem af ‘brugt’, tilsendt tøj, som i teorien kan stamme fra modehusenes nyest tilgængelige kollektioner. Noget, som Capsule-stifterne ikke kan udelukke:

“Hvis virksomheder vil bruge Capsule som et eksponeringsredskab til at gifte influencere, så de kan sætte det ind i deres ‘Capsule wardrobe’, er det helt op til dem. Vi håber dog, at app’en langt hen af vejen kan være et redskab til, at den enkelte forbruger og majoriteten af brugerne kan bruge den til at få en mindre passiv garderobe og blive mere bevidste om, hvad de har og mangler, så der bliver foretaget mere rationelle køb fremadrettet og færre fejlkøb,” siger Louise Linde til Fashion Forum.

Capsule taler desuden ind i en tid med voksende efterspørgsel på genbrug online – en udvikling, platformer som for eksempel vækstende Tise eller veletablerede Trendsales har været med til at sætte igang – og stifterne har da også været i dialog med Trendsales, hvor muligheder for at leje og sælge ud af sin garderobe gennem app’en har været på tegnebrættet. Noget, der dog ikke bliver muligt i den første version.

Capsule kan downloades gratis, når den går i luften til oktober.