Bag om Mads Nørgaard: “Tøj og mode har fyldt rigtig, rigtig meget. Som tekstil, materiale og symbol på det, der sker i verden"
Det er sommer, og du har tid til at høre podcast. Hør Mads Nørgaard fortælle om sin opvækst og liv ind i den danske modebranche i denne episode af vores sommerportrætter.Hvordan står man midt i søgefeltet uden at stå i vejen?
Det er en af de dialoger, Mads Nørgaard har med sig selv i forhold til at stå i spidsen for en stor modevirksomhed og samtidig leve med en sygdommen sklerose. En sygdom der, med hans egne ord, forkorter hans løbepensum – alt det, han kan nå i løbet af en dag.
Mads Nørgaard, der i 2021 rundede 60 år, er født som tredje generation ind i en modevirksomhed i København. Noget, han første gang blev rigtigt opmærksom på, da børnene på Baunegårdsskolen i Kongens Lyngby, drillede ham med hans smarte tøj. Men siden var det også i barndomshjemmet, at forståelsen for – ikke bare købmandskabet bag en modevirksomhed – men også den tekniske, kulturelle og samfundsmæssige side af beklædning, blev grundlagt.
“Tøj og mode har fyldt rigtig, rigtig meget. Som tekstil, som materiale, som symbol på noget, der sker ude i verden,” fortæller Mads Nørgaard i Fashion Forums podcastportræt, der netop er udkommet som en del af en serie, hvor også Gannis Ditte Reffstrup og Cecilie Bahnsen indgår.
Her fortæller han om livet med sin diagnose, sin opvækst, om at finde sin egen vej i modebranchen, hvor han startede med at et agentur på 1980’ernes smarteste sokker til grundlæggelsen af brandet og butikken Mads Nørgaard Copenhagen – og i dag, hvor han stadig er firmaets hovedejer, frontfigur, kreative idemand, men også øver sig i at give virksomhedens andre drivkræfter plads til udvikling.
HØR PODCASTEN MED MADS NØRGAARD her.