Mfpen åbner butik på 2. sal: “Det er sjovt, at kunderne skal yde en indsats for at finde os”
Med både central og diskret placering af den nye butik, håber Sigurd Bank fra Mfpen at tiltrække kunder, som kender brandet og leder efter en ny oplevelse, når de skal købe tøj.“Det er vigtigt, når man har en fysisk butik i dag, at der er en form for interessant oplevelse,” siger Sigurd Bank, designer og stifter af Mfpen. Han har travlt, for i denne uge åbner han sin første butik, og da vi fanger ham inden, er der stadig meget, som skal på plads. Butikken ligger i deres kontor på Amagertorv, og det er her, de vil skabe en særlig oplevelse for deres kunder.
“Vi har det her store kontor på Amagertorv med udsigt over Storkespringvandet med naboer som Hermés og Louis Vuitton og Georg Jensen. Så vi tænkte, at det kunne være interessant at åbne en butik, hvor man skal ringe på og buzzes ind for at komme herop på anden sal,” fortæller han og lægger vægt på, at det bliver en rigtig butik, selvom den ligger i forlængelse af studiet og kontoret. Man kommer ikke bare på besøg.
“Nu har vi jo kun én anden forhandler i Danmark, butikken Storm – mens vi har 30 forhandlere i Japan og 15 i Korea – så på en måde er Danmark ikke rigtigt vores marked, og det gør det lidt sjovt, at kunderne samtidig skal yde en indsats for at finde os,” fortæller han om det nye butikskoncept, som også er brugt af Hay House, der få huse nede ligeledes ligger på anden sal med udsigt over Amagertorv, og den interiørbutik på Christianshavn, der slet og ret hedder The Apartment.
At Mfpen har klart flest butikker i udlandet fremfor i Danmark, er ikke noget Sigurd Bank tager så tungt.
“Vi har ikke haft en strategi om at ramme Asien – det er bare sket, fordi vi laver noget, de godt kan lide. Det er også begyndt at gå rigtig godt i England og Sverige for den sags skyld, men kunderne i Danmark gider os faktisk ikke,” fortæller han med en hentydning til den voksende forretning, der siden begyndelsen i 2016 er vokset primært internationalt til at have 55 forhandlere i hele verden.
Nye samarbejder på vej
Og det er ikke kun med den nye butik, forretningen vokser. Der er også flere samarbejder på vej med det parisiske skomærke Adieu Paris, hvor de første to sko bliver lanceret den 1. september – samme dag som butiksåbningen.
“Til at starte med har vi lavet to sko, en loafer og en derby, som vi har forenklet, selvom det er nogle helt klassiske modeller. Vi har fjernet detaljer og syninger, så de har fået et andet udtryk, selvom det stadig ligner en klassisk loafer eller derby. De ser ret specielle ud og har et meget clean udtryk, men samtidig lidt dekonstrueret i det,” fortæller han om de nye sko fra et samarbejde, som er kommet i stand på en lidt utraditionel – men ret coronapræget – facon. Sigurd Bank har nemlig aldrig mødt Isabelle Guédon, som står bag Adieu Paris, så alt er kommet i stand via Zoom-møder, sms’er og e-mails.
“Adieu er et kæmpefedt brand, som laver de her sko i sindssyg høj kvalitet. De har blandt andet også lavet samarbejde med Undercover fra Japan, som jo i min optik bare er det mest legendary streetwear-mærke. Så det var meget specielt, når vi aldrig har mødt hinanden, at det her samarbejde kunne ske,” fortæller han begejstret.
Skoene ser da også ud til at skulle få succes med en forhandlerliste, der allerede er “ret enorm,” som Sigurd Bank selv formulerer det, og omfatter knap 30 forhandlere med blandt andet Brown, Matches, Ssence, Storm og Nitty Gritty.
Med den nye butiksåbning og flere sko på vej, må man sige, at det går godt for det danske mærke, som ofte er lidt under radaren herhjemme. Dog blev Mfpen i 2019 nomineret til Magasin du Nord Fashion Prize – den hædersfyldte pris, som tidligere på ugen offentliggjorde dette års nominerede. Og efter en veloverstået modeuge på messen Revovler vil man nok også kunne mærke den travle summen, når man besøger den nye kontorbutik.
“Vi vil være open during office hours, men fordi vi kun er tre mennesker, der kører det her firma, så er vi jo rigtig meget på kontoret,” siger Sigurd Bank og understreger, at man derfor ikke skal være bange for at gå forgæves trods den noget løse formulering af åbningstiderne – de er der meget, og man kan altid prøve at ringe på.
“Hvis man ikke har nogle faste åbningstider, så gør man heller ikke nogen skuffede,” afslutter han.