Er The Garment de nye wardrobe heroes?
Det er ikke altid, at et partnerskab mellem en designer og en modeinfluencer ender som en succes, men for det nye danske mærke The Garment, der fokuserer på langtidsholdbare styles, bæredygtighed og enkel æstetik, er resultatet bestemt vellykket.The Garment, Møntergade 3, tirsdag den 10. august klokken 17.00
Forventningerne er høje når Sophie Roe, en af Danmarks største modeinfluencers og nyudnævnt Fashion Editor på Vogue Scandinavia sammen med Charlotte Eskildsen, kreativ direktør på Designers Remix skaber et nyt tøjmærke, hvor Eskildsen designer og Roe står for det visuelle udtryk. Mærket hedder The Garment og er baseret på de to kvinders æstetiske tilgang til mode og ønsket om at skabe nye garderobefavoritter, som den perfekte skjorte, den perfekte kjole, de perfekte bukser etc. men uden at det bliver basis. For skjorten har selvfølgelig kniplingskrave og kjolen er ganskevist gulvlang, men den er også gennemsigtig.
Kollektionens 25 styles er primært bygget omkring konfektion med masser af menswear-referencer, men uden at looket bliver oversize, tværtimod. Mærkets monogram fungerer også som kollektionsprint blandt andet på et enkelt pyjamasinspireret sæt i en afdæmpet nuance. Farver er stort set ikke-eksisterende, hvis man ser bort fra en enkelt flaskegrøn strikkjole. Ikke nogen overraskelse, hvis man følger Sophie Roe på Instagram, for også her hører andet end sort, grå og hvid til sjældenhederne.
At mærket har en ambition om at være så bæredygtig som mulig kommer næppe som nogen overraskelse, for Charlotte Eskildsen har været en af forgangskvinderne for at ville skabe bæredygtig mode herhjemme. The Garment har lavet et pledge til ’1% for the Planet’ og forpligter sig dermed til at donere 1% af omsætningen til velgørende formål, hvilket selvfølgelig også sikrer en transparens hele vejen rundt om brandet.
Dagens visning foregik i et råt lokale i Møntergade, hvor vi blev præsenteret for en smuk og æstetisk film af mærkets pre-spring 2021-kollektion. Filmens desaturerede farver og meget analoge udtryk virkede meget personlig, og var med til at understrege Roe og Eskildsens fokus på slow fashion, og at mode sagtens kan være uforgængelig. At kollektionen og hele mærket nok skal blive en succes, kan der ikke herske nogen tvivl om.
Se hele videoen her.