Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

“Selvom 2020 var udfordrende, forblev den bæredygtige agenda stærk”

Ganni har i denne uge fremlagt sin ’Responsibility Report’ for 2020 – en rapport, der bærer præg af store fremskridt trods Covid-19, men også ønsket om fortsat at være transparent omkring det, der stadig halter bagefter.  
Ganni har i denne uge fremlagt sin ’Responsibility Report’ for 2020 – en rapport, der bærer præg af store fremskridt trods Covid-19, men også ønsket om fortsat at være transparent omkring det, der stadig halter bagefter.  

Der kan ikke herske megen tvivl om, at Ganni er et af de mest ambitiøse modebrands herhjemme, når det kommer til ansvarlighed i et bredt perspektiv. Det afspejler blandt andet de årlige såkaldte ’Responsibility Reports’, som brandet har udgivet hvert år siden 2016, og som går i dybden med virksomhedens strategi på området samt fremskridt og udfordringer det forgangne år. Og i denne uge har Ganni så fremlagt rapporten for 2020 – en rapport, der ikke overraskende bærer præg af det usædvanlige år, den tager afsæt i. Nicolaj Reffstrup udtaler i indledningen:

“I skrivende stund er det ét år siden, at WHO officielt erklærede Covid-19 som en global pandemi. 2020 var et udfordrende år på mange fronter, og livet, som vi kender det, blev sat i bero, da krisen vendte verden på hovedet.” Han fortsætter:

“På trods af det hele, lykkes det alligevel vores design- og sourcingteam at fremskynde vores brug af ansvarlige tekstiler til 73 procent, komme videre med vores arbejde med cirkularitet gennem GANNI Repeat, vores udlejningsplatform, og implementere vores træning i cirkulært design. Vi øgede indsatsen, når det kommer til at nå vores mål indenfor CO2-reducering, og i takt med at flere yderst vigtige kulturelle bevægelser opstod, så vi os selv i spejlet og accelererede også vores arbejde med social ansvarlighed.”

Transparens omkring både fremskridt og udfordringer

Selve rapporten lægger derefter ud med at gennemgå nogle af årets milepæle, heriblandt lanceringen af @GANNI.Lab i januar – en ny Instagram-profil dedikeret til bæredygtighed. Og oktober, hvor brandet fik etableret intern træning i cirkulært design for virksomhedens design- tekniske- og sourcingteam i samarbejde med Circular.Fashion.

Derudover gennemgår rapporten de 44 mål, som virksomheden har sat sig indenfor 16 forskellige kategorier, og herunder en oversigt over, hvor langt de er nået med hver enkelt i løbet af året. Her kan man for eksempel se, at Ganni i 2020 under kategorien ’Plastics’ og mål nummer 15 er nået 70 procent i mål med ønsket om, at 100 procent af alt plastikemballage skal være enten genanvendt eller genanvendeligt i 2020. Under kategorien ’CO2’ og mål 19 er de dog kun nået i ti procent af vejen om at forpligte sig til ikke at arbejde med leverandører, der bruger kulgenereret varme eller energi inden 2025.

Generelt bærer rapporten, der minutiøst gennemgår alle dele af strategien og handlingsplanen, præg af et ønske om transparens omkring ikke bare succeser, men også udfordringer og de områder, hvor der stadig er lang vej at gå. For eksempel oplyses der i rapporten, at 15 ud af de 44 mål nu er gennemført 100 procent, mens 11 mål er over halvejs, 15 mål er gennemført mellem 1-49 procent, og tre mål endnu ikke er påbegyndt.

Lauren Bartley, der er Head of Sustainability & CSR hos Ganni, afslutter:

“Selvom 2020 var et udfordrende år på mange punkter, forblev den bæredygtige agenda stærk, og i lyset af denne rapport et vi glade for, hvor meget fremskridt, der blev opnået på tværs af vores 44 strategiske mål. At nå disse inden 2023 virker ikke som en så fjern virkelighed længere, og vi er meget håbefulde og optimistiske for fremtiden.”

Læs hele rapporten her.