Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Muf10 er gået konkurs

En ener i den danske modebranche, stifter og designer Reza Etamadi, der står bag brandet Muf10, har lukket et kapitel – og med det også det forfriskende pust og politiske indspark, som han stod for.
En ener i den danske modebranche, stifter og designer Reza Etamadi, der står bag brandet Muf10, har lukket et kapitel – og med det også det forfriskende pust og politiske indspark, som han stod for.

Det danske brand Muf10 er gået konkurs. Det viser en registrering i CVR-registret. Her fremgår det, at et konkursdekret blev afsagt den 5. marts 2021 af Sø- og Handelsrettens Skifteretsafdeling.

Der var ellers store armbevægelser og høje ambitioner fra start, da stifter og designer Reza Etamadi grundlagde brandet Muf10 tilbage i 2018. Og det betalte sig da også hurtigt i form af en umiddelbar hype omkring mærket. Det betød, at brandets oversize, logobaserede sweatshirts og bomberjakker er blevet solgt i både Birger Christensen herhjemme og Harvey Nichols i Shanghai og derudover blev spottet på alle de ‘rigtige’ influencere. Som ‘roden fra ghettoen’ skabte han en helt ny og forfriskende bro mellem den mere traditionsbunde modebranche og det brogede københavnske klubmiljø.

Og det førte da også Reza Etamadi tidligt helt op i toppen af branchen herhjemme som fast inventar under Copenhagen Fashion Week med opsigtsvækkende shows, der netop understregede, at denne bro mellem to verdener ikke blot var et tilfælde, men et bevidst træk fra en designer med noget på hjerte. Blandt andet vakte han opsigt allerede med sit stærkt politiske show i august 2018. Et show, der blev den iranskfødte designers personlige protest mod det dengang netop nedsatte tildækningsforbud – og som nåede helt til nogle af de største udlandske spalter, hvor blandt andre BCC kommenterede showet under overskriften, “Denmark burka ban: Designer protests at Copenhagen Fashion Week”.

Siden har flere shows fulgt efter, i januar og august 2019, men det seneste år har hersket en ugenkendelig stilhed omkring brandet. Et brand, som da også har måtte sande, at en sådan næsten ‘kultstatus’ blandt nogle afkroge af branchen ikke nødvendigvis afspejler sig på bundlinjen – seneste regnskabsår, 2019, bød på et underskud på 850.450 kroner – når man i disse tider skal formå at transformere designmæssige ambitioner med forretningsmæssige successeer i en branche præget af hård konkurrence. Noget, som Reza Etamadi hverken er den første eller den sidste til at måtte sande.