Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Kan man uddanne sine kunder til mere ansvarlig shopping?

Den nye shoppingplatform The Comarché vil uddanne og inspirere sine besøgende til nemt at vælge ansvarligt producerede produkter indenfor mode, livsstil, skønhed og interiør.
Den nye shoppingplatform The Comarché vil uddanne og inspirere sine besøgende til nemt at vælge ansvarligt producerede produkter indenfor mode, livsstil, skønhed og interiør.

Det var i stigende frustration over, hvor svært det kan være at overskue og finde interiør med en mere bæredygtig profil, at Tomorrow Management-ejer Anne Marie Mondrup, sammen med Marie Engberg og Anders Hjarnaa, udviklede webshoppen The Comarché.

En shop, der udover at ville samle ansvarligt producerede produkter indenfor møbler, ting til hjemmet, mode, livsstil, skønhed og børnesager – også vil inspirere og uddanne sine kunder i at tage mere bevidste beslutninger, når nye ting skal anskaffes og garderoben opdateres.

“Vi har udviklet The Comarché, fordi vi gerne vil gøre det nemt at handle bæredygtigt. Da jeg sidste gang skulle flytte, brugte jeg lang tid på at finde bæredygtige valg inden for nye møbler og ting til hjemmet. Jeg oplevede, hvor uoverskueligt og tidskrævende det er at gennemskue, om et produkt er bæredygtigt – og hvilket aftryk produktionen af det efterlader. Med The Comarché samler vi bæredygtige brands inden for flere brancher og gør det tydeligere for forbrugerne, hvordan det enkelte brand arbejder med bæredygtighed. Det gør det nemt for den bevidste forbruger at vælge bæredygtigt ud fra egne værdier og krav,” forklarer medstifter Anne Marie Mondrup i en pressemeddelelse.

The Comarché Framework

På The Comarché finder man brands som blandt andre Arteana og Dear Denier, men også brands som Rue de Tokyo, der ikke selv brander sig på bæredygtighed, men hvor produkterne blandt andet vurderes ud fra deres lange holdbarhed, både kvalitetsmæssigt og æstetisk. Marie Engberg og Anne Marie Mondrup har selv udviklet et værktøj, som de vurderer et brand eller et produkts bæredygtige kvaliteter ud fra. Et værktøj, der samtidig skal guide deres kunder med en enkel symbolik og forklaring ud fra hvert enkelt produkt.

“I mit arbejde med bæredygtighed har jeg så mange gange savnet et værktøj til at forklare og oplyse om bæredygtighed. For det er ofte fuldstændig umuligt som forbruger at navigere i de mange lag af kompleksitet, som begrebet rummer. Og hvis man mangler noget, så må man jo lave det selv! The Comarché Framework er derfor et resultat af mange timers intenst og udfordrende arbejde, så vi sammen kan hjælpe en mere nuanceret debat om bæredygtighed på vej,” slutter ligeledes medstifter Marie Engberg.

The Comarché vil desuden til foråret 2021 lancere det trykte magasin The Acumé, der med en blanding af modeserier, interviews og reportager skal handle om det, som ejerne bag udtrykker som ‘alt bæredygtigt’.