Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder

Blitz PR fejrer jubilæum med nyt fokus: “Det er afgørende for et PR-bureaus overlevelse, at man dygtiggør sig digitalt”

Efter ti år i en branche under konstant forandring mener Maria Steven, stifter af Blitz PR, at tiden er inde til at samle PR og digital marketing og salg.
Efter ti år i en branche under konstant forandring mener Maria Steven, stifter af Blitz PR, at tiden er inde til at samle PR og digital marketing og salg.

Det er i år ti år siden, at Maria Steven stiftede Blitz PR – et bureau, der siden 2010 har været vidne til og en del af en branche og et fag i evig forandring, særligt på grund af den voksende digitalisering. Alligevel er det nu, at det for alvor er blevet tydeligt, hvor afgørende det er for “et PR-bureaus relevans og overlevelse, at man dygtiggør sig digitalt,” som hun selv formulerer det. Af denne grund har Blitz PR – hvis kundeliste i dag tæller hovedsagligt mode-, skønheds- og smykkebrands som Custommade, A Pair, Mos Mosh, JBS of Denmark, Julie Sandlau og Dermalogica – brugt jubilæet som anledning til en opdatering. Det betyder, at de fremover vil agere digitalt bureau for brands. En slags “oursourcet e-commerce manager,” som Maria Steven betegner det.

“PR har ændret sig markant de seneste år – fra fokus på at connecte brands til de rette medier og udvalgte ambassadører til, at vi i dag skal tilbyde influencer-samarbejder og målbare, databaserede resultater, som printmediet ikke kan generere. Det har været et naturligt skridt for os via den digitale udvikling at tilbyde vores kunder både branding og rådgivning til at øge deres digitale salg. Vi har det seneste halvandet år dygtiggjort os indenfor digital marketing, og vi brænder i ligeså høj grad for branding som for at skabe salg for vores brands,” siger hun om udviklingen til Fashion Forum og uddyber, hvad hun mener med ’oursourcet e-commerce manager’:

“Det betyder, at vi som bureau varetager de roller, en in house digital manager ville have. Blot som eksternt bureau,” siger hun og fortæller, at det gælder alt fra Facebook- og Instagram-annoncering til e-mail marketing, hjemmesideoptimering, salgsstrategi, SEO-ekspertise, digitalt content, grafiske opsætninger med mere. Discipliner, som mange andre bureauer allerede kan kalde sig specialister i. Maria Steven tror dog på, at det sidste årtis arbejde med mere traditionel PR i modebranchen giver dem en fordel i konkurrencen med andre bureauer, der er født med fokus på onlinesalg.

“Vi adskiller os fra andre digitale bureauer ved, at vi igennem ti års erfaring har et stærkt netværk til presse og influencers samt et visuelt øje for, hvordan et brand kommunikerer deres budskab.”

Mere synergi

At Blitz PR har vendt blikket mod digital markedsføring og salg, har også vist sig brugbart i en tid, hvor langt de fleste modevirksomheder har oppet deres onlineindsats. Til spørgsmålet om, hvorvidt hun oplever, at hendes kunders behov har ændret sig som følge af Covid-19, svarer Maria Steven:

“Langt de fleste virksomheder har været nødsaget til at overveje deres strategi og budgetter, og eventuelt foretage justeringer alt efter, hvad der gavner deres brand mest. Her har det været et stort plus for os at kunne fremlægge konkrete, databaserede rapporter, der viser nøjagtig salgsomsætning som følge af vores arbejde med digital annoncering.”

Men at indsatsen indenfor det digitale øges, betyder dog ikke, at det mere traditionelle PR- arbejde nedskaleres:

“De skal leve side om side, og det har de faktisk også rigtig godt af. Dét at kunne bygge sine PR-strategier ud fra, hvad der fungerer godt digitalt – og omvendt, at annoncere digitalt på baggrund af de pressevisninger, PR skaber – er én af de største fordele, vi oplever. Man får en langt større brandforståelse og kan på den måde skabe en synergi og bedre resultater hele vejen rundt,” siger Maria Steven, som ud fra et mere forretningsmæssigt perspektiv håber, at fokusskiftet kan blive en god forretning for bureauet, når hun tager hul på sit næste årti i mode- og livsstilsbranchen – og måske på sigt andre brancher også:

“Vi håber, at langt flere vil samle deres PR og digitale marketing, så vi som bureau kan opnå en synergi, der både gavner vores arbejde, men i den grad også brandets egen omsætning. Desuden betyder vores fokus på digital marketing, at vi kan udvide for forretningsgrundlag til mange typer af brancher,” afslutter Maria Steven.

I forlængelse af sin nye strategi, valgte Maria Steven i forsommeren at udvide teamet med en ny digital stillingsbetegnelse. En stilling, der er blevet besat af Rebecca Francker som Digital Marketing Manager hos Blitz PR, som også netop har åbnet dørene til deres nye showroom på Stockholmsgade 57 i København.