Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Carcel og Wood Wood sammen om nyt ’no waste’-butikskoncept

Carcel følger op på direct-to-consumer-strategi med et nyt, eksperimentelt salgskoncept i samarbejde med Wood Wood, der skal gøre op med de fysiske butikkers nuværende sæson- og lagermodel.
Carcel følger op på direct-to-consumer-strategi med et nyt, eksperimentelt salgskoncept i samarbejde med Wood Wood, der skal gøre op med de fysiske butikkers nuværende sæson- og lagermodel.

Da Carcel tilbage i maj måned – i lyset af corona-krisens nye realiteter – sagde, at “nu, mere end nogensinde før, står det klart, at der er behov for innovation,” så betød det blandt andet et brud med den traditionelle engrosmodel. Derfor tog brandet hul på en ny og e-commerce-fokuseret forretningsmodel med ønsket om at sælge direct-to-consumer via deres egen nyudviklede platform.

Men det betød dog ikke et fuldt farvel til de butikker, som Carcel igennem årene havde fået stablet gode samarbejder på benene med. For de fysiske forhandlere er “stadig sindssygt vigtige for moden. Men det er tid til at finde nye måder at sælge på,” som CEO Veronica D’Souza dengang formulerede det – og nu er én af disse ’nye måder’ så klar til at møde kunderne.

Carcel kan i morgen præsentere sit seneste initiativ – et nyt, digitalt salgssystem til fysiske butikker kaldet ScanShop. Det betyder, at en butik i stedet for at indkøbe til eget lager – som er standardpraksis i branchen lige nu – udelukkende skal vise et minimalt udvalg af Carcel-samples, som kunden kan røre ved og prøve på. Fører det til et køb, kan kunden scanne en QR-kode i tøjets label, købe varen direkte gennem deres telefon og få den leveret til deres hjem. Det skal blandt andet være med til at komme overproduktion i tøjbranchen til livs ved at undgå, at store mængder nyt tøj i takt med sæsonskifte kommer i overskud og bliver solgt på udsalg eller smidt ud for at give plads til nye kollektioner. Gennem ScanShop kan butikken nemlig sælge Carcel-varer uden indkøb og medfølgende lagerrisiko – og helt uden om branchens sæsonhjul.

“Da corona ramte, råbte alle butikker vagt i gevær, fordi deres lager lynhurtigt mistede sin værdi. Og det gjorde det bare endnu tydeligere for os, at den sæsonbaserede forretningsmodel både er skadelig for miljøet, men også for de fysiske butikker, som risikerer at brænde inde med en masse tøj, fordi vi har den her fiktive idé om, at tøjet er mindre værd efter et par måneder. Vi har brug for nogle nye løsninger. ScanShop er en ny idé til hvordan man fortsat kan tjene penge, men minimere spild,” siger Veronica D’Souza, da vi fanger hende på telefonen et par dage før lanceringen.  

Et eksperiment – og måske et springbræt mod mere holdbare løsninger

Wood Wood – hvis butikker også tidligere har været forhandler af brandets produkter – er den første ScanShop-partner for Carcel. Det betyder, at projektet i første omgang rulles ud i deres forretninger i København.

Men i stedet for at falde tilbage i rillen med den klassiske retail mark up, som gør, at produkterne bliver dyrere for kunden, bevares de eksisterende priser. De to partnere har nemlig aftalt en kommissionsmodel, som betyder, at Carcel betaler Wood Wood ud af deres egen mark up både for hvert produkt, der bliver købt, imens kunden står i butikken, men også for hver gang kundens besøg i butikken fører til et fremtidigt salg hos Carcel.

“Introduktionen af ScanShop er en glimrende mulighed, hvorigennem vi kan udfordre både vores kunder og os selv. Vi ser det som et springbræt mod mere holdbare løsninger indenfor vores branche. Samtidig er vi overbeviste om, at denne introduktion vil give kunderne mulighed for at få et bedre indblik i håndværket og de processer, der fører til udviklingen af de produkter, vi fører,” lyder det i en pressemeddelelse fra Kevin Kafesu, PR & Marketing Manager hos Wood Wood, som refererer til den information, kunden også får ved at scanne tøjets QR-kode. Hvad det er lavet af, af hvem og hvorhenne. En transparens, der måske er ny for Wood Wood, men som er og altid har været et fast element i Carcels brandideologi.

Samtidig er det planen at benytte den data, som både butik og brand får adgang til gennem kundernes adfærd, til løbende at ændre i Carcels produktion og i de vareprøver, som hænger i butikken. Ikke når sæsonen skifter, eller når Carcel lancerer en ny kollektion. For det princip arbejder de ikke under, men derimod når de løbende får nye designdrops hjem fra Thailand eller Peru, hvor deres strik og silke produceres af kvindelige indsatte. I deres eget tempo. På den måde kan de to partnere opbygge et specificeret varesortiment i farver og styles, som passer præcist til den butik og det kundesegment – og stadig leve op til det uundgåelige behov for ’nyt’ for både kunder og butik:

“Det er svært at agere udenfor sæsonhjulet, hvis man samarbejder med butikker, for de køber som regel ind på nogle bestemte tidspunkter og har et naturligt behov for udskiftning. At der er en nyhedsværdi i deres sortiment. Men de har også brug for ikke at brænde inde med en masse lager. Samtidig har kunden brug for at kunne prøve tøjet, mærke dets kvalitet, som er et vigtigt element i hele den fysiske oplevelse. Det er de behov, vi forsøger at kombinere her,” siger Veronica D’Souza videre og svarer til spørgsmålet, om de ikke også kunne løse problemet med spild ved at købe varerne tilbage fra eksempelvis en Wood Wood-butik, hvis de ikke har fået solgt det hele?

“Det er vigtigt for os, at vores varer ikke har en udløbsdato. Derfor har vi tidligere tilbagekøbt usolgte varer fra butikker og for eksempel solgt dem til andre kunder. Men det er ikke holdbart i længden, da det medfører en ret stor risiko for os i forhold til vores egen cash flow,” svarer Veronica D’Souza og understreger, at den nye model skal ses som et eksperiment, en test, fremfor nødvendigvis at være svaret på alle branchens udfordringer.

“Nu starter vi med projektet i København, og så tester vi og ser, hvilken feedback vi får og justerer derefter. Det er meningen, at vi skal lære af det. Vi har brug for nogle nye forretningsmodeller, og skal vi finde dem, må vi arbejde sammen for at nå derhen. Forhåbentlig kan vi på den her måde finde frem til den helt rigtige model. Ja, det er en innovation, men det er også et eksperiment. Det er ét bud på en løsning,” afslutter hun.

Carcels ScanShop-koncept lanceres fredag den 16. oktober 2020 i Wood Wood-butikker i København, men skal potentielt – hvis eksperimentet viser sig som en succes – skaleres og udvides til butikker i hele Europa.