Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Nyt dansk tech-tøjbrand satser på ’multi-size’

Innovativt og slidstærkt tøj, som kan ændres i både form og størrelse, er kernefokus for Mia Dalsgaard og Mette Østergaard Petersen, der sammen står bag det aarhusianske mærke Ruèce Studio.
Innovativt og slidstærkt tøj, som kan ændres i både form og størrelse, er kernefokus for Mia Dalsgaard og Mette Østergaard Petersen, der sammen står bag det aarhusianske mærke Ruèce Studio.

Ligeså vel som at bæredygtighed handler om valget af miljøvenlige materialer, handler det også om at skabe tøj, som passer til forbrugerne, så de har lyst til at beholde det i deres garderobe fra sæson til sæson. Og netop dét er da også udgangspunktet for det nye danske mærke Ruèce Studio. Et mærke, der blev grundlagt i Aarhus i 2019 af Mia Dalsgaard og Mette Østergaard Petersen. Sammen har de sat sig for at innovere modebranchen med hjælp fra tech-verdenen til produktionen af tøj, der er både multifunktionelt og ’multi-size’.

“Vores mål er at opbygge et brand, der kan levere et udvalg af edgy, must have-styles med indarbejdet multifunktionalitet, som vi finder inspiration fra hos tech-verdenen. Dette muliggør, at man kan bruge vores items på forskellige måder, samt at man kan tilpasse udvalgte styles til sin kropsform,” lyder det i en pressemeddelelse fra kreativ direktør Mia Dalsgaard.

At tøjet er ’multi-size’ betyder for eksempel, at en kjole kan tilpasses i henholdsvis halsomkreds, ved brystet, bag på ryggen samt i længden. Derudover kan eksempelvis ærmerne tages af, så den kan bruges på tværs af årstider og anledninger. Målet er hermed både at imødekomme en bredere vifte af kropstyper, samt at give forbrugerne mulighed for at bruge samme produkt til forskellige behov – og dermed mindske tøjforbrug generelt.

“Vi valgte at starte Ruèce Studio, da vi ser en kæmpe stigning i antallet af unge kvinder, der går op i mode og gerne vil være on trend, men som samtidig ønsker at være ansvarlige og passe på vores planet,” forklarer Mia Dalsgaard videre.

Med inspiration fra sportsverdenen

Udover at sætte fokus på pasform og brugsbehov, har Mia Dalsgaard og Mette Østergaard Petersen også besluttet at højne brandets bæredygtige islæt ved at arbejde med materialer, de tror på har en lang levetid. Det betyder blandt andet, at tekstilet til deres kjoler er skabt ud fra en teknologi, som gør det ti gange mere slidstærkt.

“Vi synes, det er vigtigt, at hverdagstøj har tech-fordele, som man ser det hos sportsbrands, da vi trods alt går rundt i det i mange timer. Ydermere har vi fokus på materialer, der har egenskaber som UV-beskyttelse, antibakterielle fordele og bionedbrydelig egenskaber. Det hele handler om de små detaljer, og det er vigtigt for os, at man får så meget ud af sit stykke tøj som muligt,” supplerer Mette Østergaard Petersen, der er virksomhedens Production Director.

Ruèce Studio vil desuden arbejde med limited editions for at forhindre overproduktion og spild, samt producere deres tøj i Europa for at reducere transport. Alt hvad der hedder sæsontrends går de ligeledes en stor bue udenom:

“Vi arbejder konstant mod at blive en mere ansvarsbevidst virksomhed. Ruèce Studio er ikke 100 procent bæredygtig endnu, men vi arbejder for at gøre det bedre hver dag og på at forbedre alle dele af vores forretning – i alt fra materialevalg til emballage. Derudover er det vigtigt for os at lancere vores kollektioner, når det giver mening, uden at være hængt op på en sæsonbetonet kalender. Vi ser denne strategi som fremtiden i modebranchen og føler, vi er et sted nu, hvor forbrugeren er klar til at støtte op om dette.”

Ruèce Studio blev officielt lanceret den 12. juni 2020.