Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
CORONA

Les Deux: “Iværksætteri handler om at se muligheder og løse problemer. Nu har vi et stort problem, der skal løses”

Vi har talt med CEO Andreas von der Heide, der mener, at det vigtigste som modebrand lige nu er at være agil og have styr på sine faste omkostninger – og dernæst at sætte et smil på og gøre sit bedste.
Vi har talt med CEO Andreas von der Heide, der mener, at det vigtigste som modebrand lige nu er at være agil og have styr på sine faste omkostninger – og dernæst at sætte et smil på og gøre sit bedste.

Vil I sætte ord på, hvordan situationen ser ud hos jer lige nu?

“Det var én lang brandslukning den første uge og vi tabte cirka 90 procent i omsætning. Vi gik direkte mod et rekordår, som mange andre. Men alle vores kunder har ville skære i ordrer, annullere eller påkalde sig force majeure og så videre. Men det skal ikke tage lysten til at vinde væk. Iværksætteri handler om at se muligheder og løse problemer. Nu har vi et stort problem, der skal løses. Les Deux er en sund drevet virksomhed med kun fem procent finansiering, så vi er kommet fornuftigt ind i krisen. Vi har manet til ro og løst problemerne med kunderne på bedst mulig måde, således at de står efter krisen og kan føle sig rolige i at modtage kollektioner fra os, tjene godt på det og have ro på betalingerne i en lidt længere periode.

De fleste medarbejdere er sendt hjem, men jeg er så stolt af hver og en af dem. Alle har ville slås for os. Det sammenhold, vi har i den her virksomhed, ligner noget, jeg har oplevet blandt mine søskende. Vi går den ekstra mil for hinanden. Nu sidder få medarbejdere tilbage og styrer forretningen gennem krisen, og jeg glæder mig til at se alle fra mit team tilbage efter krisen.”

Hvordan har I konkret grebet situationen an? Både i forhold til jeres egen virksomhed og jeres medarbejdere, men også det økonomiske aspekt?

“De første 36 timer arbejdede vi non-stop i management teamet. Kontoret blev lavet til et slags ’war room,’ hvor vi gennemgik alle muligheder, budgetter, økonomi, medarbejdere, samarbejdspartnere og lavede en strategi for de næste tre måneder. Vi stabiliserede forretningen og fik kreditter fra leverandører, lavede aftaler med udlejere, fik krævet penge ind, som var forfaldet før den famøse lockdown, og fik sendt medarbejdere hjem.

Dernæst begyndte dialogen med butikker. Store som små kunder, der ville annullere, nedskrive deres ordrer eller ændre. Her har vi støttet op omkring butikkerne, men er kommet godt igennem. Jeg er stolt og meget glad for de partnerskaber, vi har derude. Vi har en forpligtelse til at hjælpe hinanden.

Nu er vi gået ind i næste fase, hvor vi kigger fremadrettet. Hvordan ser Les Deux ud efter krisen, og hvad er det for et marked, vi kommer ud til? Hvordan støtter vi butikkerne, og hvordan vil forbrugerens købsadfærd være efter denne oplevelse? Det er spændende, og jeg er virkelig sulten efter at stå på den anden side og kunne trykke på speederen.”

Hvis man ser konkret på salg; hvad er status? Kan I allerede nu se nogle nye mønstre?

“Jeg synes, det er tidligt at snakke om mønstre. Jo, der bliver handlet mere online, det giver sig selv, men jeg håber, tror og opfordrer alle til at støtte lokalt mere end nogensinde før. Ned i butikkerne. For de har brug for at have det bedste forår/sommersalg i deres karriere. Den tendens kommer vi til at se, tror jeg. Vi bliver lokale og måske også en smule nationale.

Vores egen butik på Gammel Kongevej er blevet lukket ned og lavet om til en kommunikationsflade, hvor vi opfordrer folk til netop at blive hjemme og støtte andre lokale virksomheder.”

Hvad har været og er de mest kritiske udfordringer, I møder lige nu, og hvordan takler I dem?

“Hvor skal jeg starte? Hvordan håndterer man at gå fra 50 procent vækst til 90 procent nedgang i ordrer? Du skal være agil og have styr på dine faste omkostninger. Der er udfordringer hver dag, men jeg har valgt at sætte et smil på og gøre vores yderste, så jeg kan se mig selv i spejlet.”