Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
CORONA

Organic Basics: “Vi er parate til selv at tage et tab fremfor at afskedige medarbejdere”

Vi har talt med Christoffer Immanuel, stifter og co-CEO i Organic Basics, om lige nu at blive “reddet af tilbagevendende kunder” og om udfordringen i at opretholde 'business as usual' for sine medarbejdere.
Vi har talt med Christoffer Immanuel, stifter og co-CEO i Organic Basics, om lige nu at blive “reddet af tilbagevendende kunder” og om udfordringen i at opretholde 'business as usual' for sine medarbejdere.

Vil du sætte ord på, hvordan situationen ser ud hos Organic Basics lige nu?

Det er klart, at den ekstraordinære situation, vi alle befinder os i, har taget tid at omstille sig til. Mandagen efter lockdown var ledelsen samlet for at lave en plan for, hvordan vi bedst muligt kommer igennem denne periode og økonomiske nedgang. Tirsdag blev dette præsenteret for bestyrelsen, og vi blev enige om en handlingsplan, alle havde komfort omkring. Den betød et øget fokus på vores e-commerce-platform, som står for 90 procent af vores omsætning, samt et øget kortsigtet fokus på nøglepartnere i form af leverandører og vores eksterne lager, som er essentielle for at holde vores forretning kørende.

På tværs af vores organisation kan jeg mærke et styrket purpose om vores vision; at skabe et bæredygtigt alternativ til den traditionelle modeindustri, som et fast holdepunkt, der gør det muligt både at omstille sig til de forandringer, vi mærker, og samtidig fortsætte med at holde fast i kernen af vores værdisæt.

Hvordan har I konkret grebet situationen an? Både i forhold til jeres egen organisation samt medarbejdere og det økonomiske?

Den sundhedskrise, vi som samfund står overfor, har vi taget meget alvorligt. For en måned siden anbefalede vi alle på kontoret at undgå rejseaktiviteter, virksomhedsrelateret såvel som privat. Alle blev fra torsdag i forrige uge bedt om at arbejde hjemmefra. Vi gør, hvad vi kan for at hjælpe vores medarbejdere med at omstille sig til situationen. Vi har implementeret en ny daglig struktur for hele teamet med morgenmøder på tværs af alle teams og to ‘all hands’-møder om ugen. Generelt har vi overkommunikeret til hele teamet med konkrete hjælpemidler til at få en ny rutine i at arbejde hjemme. En af de vigtigste er at fortsætte med så mange af sine daglige rutiner som muligt.

Økonomisk er det stadig meget tidligt og svært at forudsige, hvordan Organic Basics vil blive påvirket. Indtil videre har vi oplevet et markant fald i ordrerne på wholesale, og på e-commerce er vi indtil videre blevet reddet af tilbagevendende kunder, der har holdt omsætningen på et uændret niveau. Da wholesale kun er ti procent af den samlede omsætning, har den samlede omsætning ikke været udfordret. Som sagt er det stadig meget tidligt, og af samme grund har vi sammen med vores bank lavet en aftale som polstre likviditeten yderligere.

Da selskabet ikke før har været igennem en finansiel nedgangsperiode, er vi forsigtige med, hvad vi gør til trods for den uændrede omsætning. Det vigtigste for os er, at organisationen kommer helskindet igennem dette, og vi har kommunikeret åbent til alle medarbejdere, at de som bliver påvirket økonomisk af den kommende tid vil blive kompenseret, når denne sundhedskrise er ovre. Indtil videre har den eneste ændring i organisationen været, at vores studiemedhjælpere har fået at vide, at vi ikke har timer til dem. Dette arbejder vi på at løse, så de kan komme tilbage hurtigst muligt.

Organic Basics er ‘født’ digitalt. Hvilken betydning oplever du, at det har for jer i denne krise og medfølgende lockdown? 

Det har bestemt haft en positiv betydning. Alle vores teams har arbejdet hjemmefra i halvanden uge uden nogle problemer. Vi har en sund digital kultur, folk er skarpe til at kommunikere via videochat med tændte kameraer og gode til, hvornår de skal ringe, og hvornår det er noget, der kan skrives på Slack.

I forhold til salget online, kan jeg se, at vores gennemsnitlige kurv-værdi er steget, derudover kan jeg se, at vi har cirka 20 procent flere sessions, men en anelse lavere konverteringsrate. Vi kan se, at antallet af gamle kunder, der kommer igen og støtter vores forretning, er stigende, hvilket har været enormt motiverende for hele teamet. I sidste uge lå vi godt ti procent over budget på e-commerce og forventer, at vores e-commerce holder budgettet i denne lockdown-periode. Men som sagt er situationen på wholesale en helt anden. Her har vi haft en del ordreudskydelser og aflysninger fra små såvel som store kunder. Vi havde planlagt en pop-up med Selfridges til maj, den er blevet udskudt. Så det er helt klart en stærk e-commerce, der bærer os igennem denne lockdown-situation.

Hvad har været og er de største udfordringer, I møder lige nu, og hvordan takler I dem?

Det har været en udfordring at navigere i myndighedernes mange udmeldinger. Sikre sig, at alle medarbejdere og samarbejdspartnere har den nødvendige rådgivning og support omkring sundhedsforanstaltninger, og samtidig skabe de bedst mulige vilkår for business as usual. Som virksomhedsleder og ejer kan jeg godt blive overrasket og lidt ked af at se, hvor hurtigt medarbejdere bliver afskediget og ofret i denne situation. Der er virksomhedsejere, der har tjent millioner, nogle milliarder, i de forgange år på hårdtarbejdende medarbejdere, og nu hvor det i en kort periode går den anden vej, så ofrer man disse medarbejdere i stedet for at dykke ned i reserverne (hvor det er muligt). Denne manglende solidaritet kan jeg godt blive ked af på vegne af vores fælles branche. Vi er parate til selv at tage et tab fremfor at afskedige medarbejdere.