Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK AW20, MODEUGE

Selam Fessahayes smeltedigel

Svenske Selam Fessahaye viste med sin første kollektion i København, en videreudvikling af sit tylunivers med tunge new romance-referencer – og kiwiprint.
Svenske Selam Fessahaye viste med sin første kollektion i København, en videreudvikling af sit tylunivers med tunge new romance-referencer – og kiwiprint.

Selam Fessahaye, The Lab, Studio 6, tirsdag den 28. januar 2020, klokken 18.00.

Selam Fessahaye kommer med store armbevægelser, masser af attitude og et følge, der allerede tæller internationale kunstnere, der har fulgt hende siden debutkollektionen i august 2018. Hun er kendt for at bruge ukonventionelle stoffer og tilgange til sit design, kan jeg kun sige, at jeg har glædet mig til at se kollektionen, Fessahaye’s debut, under Copenhagen Fashion Week.

Showets location, Studio 6 på the Lab, er pakket ind i flere nuancer af brunt papir fra fotobaggrundsruller. Afrevne stykker er tapet sammen med malertape, som en stor, tilfældig kollage på gulv og vægge. En storskærm viser film med hår, der flettes, hænder der arbejder systematisk og effektivt med hår og kam. Med garanti en del af modellernes endelige look for Fessahaye følger sine tanker og ideer organisk. Hun gør, hvad hun har lyst til, og det manifesterer sig også i hendes tøj. En kollektion der – som scenografien – bedst kan beskrives som en kollage af ideer og materialer.

Hun bygger delvis videre på det tylunivers, hun præsenterede i sin første kollektion med smukke, skulpturelle kjoler med plisseringer i camel-farvet tyl, som hun tilføjer tunge 80’er new romance-referencer i proportioner til både mænd og kvinder. Over det kaster hun et samurai tema ind med tunge, stive frakker for endeligt at bruge asymmetri og cut-outs, oversize skuldre og forlængede ærmer, der næsten slæber hen af gulvet. Store asymmetriske kjoler med flæser og slæb. Til ham oversize suits i læder. Til både ham og hende frakker, der kan minde om en moderne rustning, jumpsuits, tracksuits og overalls i transparent organza med broderier og pailletter. Print med kiwifrugter og leopardmønster, brokade med blomster og ananas. Hård lak og multi-colour-kork og hologramprintet læder.  Sækkelærred bliver aldrig et yndlingsmateriale, og de to looks i heri, kunne man fint have været foruden. For bedst – og mest troværdige – er de mere street’ede looks, selvom flere af kjolerne vil klæde den røde løber.

 
Det lyder overvældende – og det var det også! En smeltedigel af ideer, som måske skal ses i lyset af hendes eritreiske ophav, men svenske opvækst, der har givet en frustration over ikke at føle sig forstået, som Fessahaye nævnte i en kort samtale efter showet. På sigt må kollektionerne dog gerne blive mere fokuserede og sammenhængende, men fremhæves skal det, at den svenske designers kvinder er smukke og stærke lige som hendes mænd er tilbagelænede og cool, og det er et univers, som vil man gerne træde ind i.
Selam Fessahaye er tydeligvis på en rejse, som jeg glæder mig til at følge, for der er mindst er lige så meget passion og vilje, som der er potentiale.
Se hele kollektionen her.