Helena Christensen om H&M-samarbejde: “Jeg ville fange morgendagens generation”
Den danske supermodel og fotograf har i samarbejde med den svenske kæde skabt en capsule kollektion baseret på hendes fotografier.Helena Christensen er ikke bare en af Danmarks (og verdens) største og mest ikoniske supermodeller, hun er samtidig en anerkendt mode- og kunstfotograf. Og det er da også netop dette talent, der nu har bragt hende sammen med H&M. Sammen har de nemlig skabt en capsule kollektion, der er centreret omkring hendes udtryksfulde fotografier af blomster, som er blevet printet på kollektionens udvalg af T-shirts, sweatshirts og hoodies.
“Vi er glade for at samarbejde med Helena Christensen. Hun er et sandt ikon med sit arbejde både foran og bag kameraet, til magasiner og parfumer samt velgørenhedsarbejde. Helenas smukke fotografier af blomster, der indgår i dette samarbejde, ser fantastiske ud på kollektionen, hvis design er inspireret af 90’ernes streetwear – det er afslappet med kant,” fortæller Maria Östblom, Head of Womenswear Design i H&M, i en pressemeddelelse, hvortil Helena Christensen, der også er fotografen bag kollektionens kampagne, tilføjer om sin egen inspiration for samarbejdet:
“Det har været en utrolig cool oplevelse at samarbejde med H&M, da jeg ikke blot har haft mulighed for at se mine fotografier komme til live i en kollektion, men også har haft mulighed for at se dem gennem linsen, da jeg skød kampagnebillederne. Jeg ville fange morgendagens generation, opmuntre dem til at være sig selv og lade deres personligheder skinne igennem,” siger hun.
Helena Christensen x H&M-kollektionen lanceres i butikker verden over samt online den 30. januar 2020.