Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
MODEUGE, SHOWANMELDELSE

Tåspidsdans med talentet

Baum und Pferdgarten bruger dansens verden som metafor i en kollektion, der balancerer mellem solide klassikere og nye tiltag for den stærke kvinde, der vil stå på egne ben.
Baum und Pferdgarten bruger dansens verden som metafor i en kollektion, der balancerer mellem solide klassikere og nye tiltag for den stærke kvinde, der vil stå på egne ben.

Baum und Pferdgarten, Copenhagen Contemporary, torsdag den 8. august 2019, klokken 15.00

Baum und Pferdgarten har fejret 20-årsjubilæet som brand med hashtagget #BaumFamily for at understrege, at de ikke er nået så langt uden styrken ved at løfte i flok med gode folk omkring sig. Det gør de sikkert også de næste tyve, men temaet for den første kollektion i denne fremtid handler overordnet om, at man også skal kunne være stærk alene og turde stå på egne ben.

Inspirationen til ‘Dance’, som de har døbt SS20-kollektionen, kommer fra den danske dokumentarist Elvira Linds portræt af den moderne amerikanske danser Bobbi Jene Smith, der ikke kun handler om hendes karriere på de skrå brædder, men også de svære valg som kvinde, når man vil bryde op, bryde ud og flytte sig, når livet bliver en tåspidsdans.

Deraf var scenen sat som i en træningshal med et stort bart gulv med en spejllignende baggrund, hvor modellerne kunne bevæge sig rundt, og de første indgange havde da også tydelige referencer til ballettens opvarmningstøj med lag-på-lag af korte sweatre og sjælevarmere i strik over stramtsiddende lycrashorts og bodyer.

Lidt mere anvendelig for ikke-dansere bliver nok en smuk karamelbeige smalribbet kjole med krydsstropper på en dyb ballerinaryg over vide leggings, eller de spæde slipdresses syet op i forskellige farver, prints og materialer. For ikke at tale om de mange sarte pastelfarvede organzaer syet op i korte anorakker, kjoler og skjorter – ja, selv bøllehatte! – lige til at tage ud over det mere fornuftige tøj.

Helle Hestehave og Rikke Baum har for nylig fået selskab af printdesigner Ruth Gallagher på deres team, og hun havde til kollektionen ladet sig inspirere af farveprismerne i teatrets projektørlys til et mere dramatisk rødt mønster på sort baggrund. I den anden ende af spektret havde hun taget nogle af brandets klassiske blomsterprints og blæst dem op á la Mega Mussel som fin kontrast til maskuline battlejakker, ligesom hun havde hentet himlen ned i nogle delikate sky-mønstre i lyseblå og hvidt på sprøde langskjorter kantet med stribede og ternede flæser.

Det er altid godt at se fornyelse, det er drivkraften hos de fleste kreative, men når man lige nåede at overveje, om det blev for meget af det gode her, viste designerne, at de heldigvis langt fra havde glemt, hvad de er allerbedst til. De havde fornyet deres bud på velsiddende frakker og habitter, og virkelig cool var en boxy vest i oliven bamseplys over shorts samt en lyseblå denimdragt med safarijakke over vide, lidt stumpede bukser.

Stjernen i kollektionen var en abrikosfarvet råvævet satin syet op i en smukt skåret jakke med asymmetrisk lukning over knivskarpe shorts og en blødere, langbenet buksedragt med lynlåslukning. Begge dele til den modige, som godt tør skille sig ud fra mængden. Applaus!

Se hele kollektionen her.