9PR markerer omfattende ny strategi med flytning
Efter ti år som klassisk PR-bureau har 9PR rykket lokaler, ændret strategi og ansat ny CEO, der skal hjælpe dem videre på kursen mod det digitale og en tættere forbindelse med slutforbrugeren.“Line og jeg havde længe gået med en mavefornemmelse af, at noget skulle laves om i forhold til den måde, vi arbejdede på i 9PR. Den traditionelle måde at drive PR på gav bare ikke mening for os længere, og vi var nødt til at vende det hele på hovedet for at komme i dybden af, hvad der er brug for på markedet, og hvad det er, vi fremover ønsker at kunne tilbyde,” fortæller Nina Sejr Wiboltt.
Sammen med Line Mollerup har hun grundlagt og drevet PR-bureauet 9PR siden 2009, men netop udmeldt en ny strategi, ’The Next 9PR’, for deres virksomhed. En strategi, der vender deres hidtidige praksis på hoved, selvom de lægger vægt på, at det fokus på personlige relationer til redaktører, influencere, kunder og forbrugere, der altid har været vigtigt for dem, fortsat vil være en grundsten i firmaet.
“De fleste brands er pressede på både salg og tilstedeværelse. Der er så mange kanaler, man skal performe på i dag. Det er ikke som for bare få år tilbage, hvor visninger i et magasin og dagspressen var et succesparameter. Det er det ikke længere, og det må vi agere efter. Vi har brug for fakta og data – evidens – til at vide præcis, hvornår vi er en succes for vores kunder. Det er grundtanken for vores nye strategi, der er født i samspil med vores nyligt ansatte CEO, Lars Rønne,” siger Nina Sejr Wiboltt.
Det næste 9PR
Med Lars Rønne, der kommer fra en stilling som Brand Communications Director i Adidas Nordic, i spidsen, ændrer 9PR kurs mod at blive et strategisk brand- og kommunikationsbureau med rødder i markedskommunikation og PR. Det betyder, at de udover at lave PR vil fungere som partner udi strategi og og aktivering for deres kunder. Samtidig vil de skærpe deres fokus til et enkelt produkt, en service eller oplevelse, der så til gengæld bliver fulgt af bureauet helt ud til forbrugerne.
“Invest where it matters,” siger Nina Sejr Wiboltt.
“Larm, når du har noget at sige og fade ud og vær stille, når du ikke har. Folk er så trætte af støj. Fremover vil vi bygge hele det strategiske op med et brand ud fra nogle meget klare KPI’er. Om de så er øget salg, øgede markedsandele eller mere synlighed, så vil det være helt fastlagt og nøje fuldt, hvornår man teaser, hyper og konverterer til salg. Men vi slipper det ikke der, som vi gjorde før. Vi bliver ved med at samle fakta og data, også efter produktet har ramt butikkerne,” fortæller hun videre.
Behov for en ny retailstrategi
Som et led i den nye strategi, der også indebærer navneskift til 9 Communication, har de tre partnere valgt at skifte lokalerne på Strøget ud med lokaler i gadeplan på Nikolaj Plads i Indre København.
“Den fysiske butik bliver et led i det, vi kan tilbyde. På den måde har vi mulighed for at komme i øjenhøjde med forbrugeren, uanset om det er for at sælge et produkt i en pop-up-shop, facilitere en talk eller en workshop. Al den indsigt, vi kan trække direkte fra forbrugerne her, kan vi booste tilbage i brandet og det produkt, vi arbejder med. Vi spår at retail-krisen bliver langt større, end den er i dag, og derfor er det helt nødvendigt, at retail bliver gentænkt som en fuld oplevelse,” siger Nina Sejr Wiboltt.
Kundernes rejse
Udover at fastlægge den nye kurs, har der også ligget et stort arbejde i at implementere den både hos medarbejdere og kunder. Noget som især Lars Rønne, der blev ansat i september 2018, har stået for.
“Lars har uddannet vores medarbejdere og kortlagt vores kunder. Hans strategigrundlag og måde at gribe tingene an på er databaseret, og hans ekspertise giver så meget mening i vores regi. Vi var nået til et punkt, hvor vi ikke længere kunne forklare, hvorfor vi gjorde som vi gjorde, og det er vores oplevelse, at både vores medarbejdere og størstedelen af vores kunder finder dette nye tiltag langt mere meningsfuldt,” siger Nina Sejr Wiboltt.
Mere plads til kreativitet
For de to grundlæggere har ansættelsen af Lars Rønne også betydet, at de har fået frihed til at kunne koncentrere sig om deres nye roller som kreative direktører og finde tilbage til noget af det, der gjorde, at de i sin tid grundlagde bureauet.
“Jeg tror så meget på det her, at jeg ikke ville kunne tage kunder ind på vores gamle model. Det er det her, der virker, og samtidig åbner det op for nye muligheder, så vi kan arbejde med kunder udenfor modebranchen og gå mere over i livsstilsbranchen,” slutter Nina Sejr Wiboltt optimistisk.