Få hjælp til at vende bæredygtige udfordringer til økonomiske muligheder
Både fra forbrugerne og lovgivningsmæssigt bliver der stillet større og større krav til brands. Men hvordan navigerer man i det?Der er en sund udvikling i gang i modebranchen. Forbrugerne stiller efterhånden flere og flere krav til de brands, de køber ind i. Samtidig kommer der både nationalt og på EU-niveau stadig flere retningslinjer, der skal sikre forbrugerne mod klimamæssig risiko. Men det kan gøre det svært at overskue, hvor man skal sætte ind i forhold til bæredygtighed, især hvis man er en en lille modevirksomhed.
Derfor inviterer Wear og Dansk Erhverv til seminarrække i både Aarhus og København, hvor modevirksomhederne kan få værktøjer til vende deres ansvar og de udfordringer, som lovgivning og forbrugerforvetninger kan medføre, til en forretningsmæssig mulighed. For hvad må man egentlig? Og hvad skal man være opmærksom på, hvis man vil handle med andre europæiske nationer?
For eksempel træder EU-Reach-kravene om kemikalier i tekstiler i kraft i 2025, for at beskytte vores alle sammens sundhed og det miljø, vi er afhængige af. Det betyder, at virksomhederne får stillet større krav til håndteringen af kemikalierne, der spiller en stor rolle for for eksempel indfarvning af tøjet. Og hvis man vil eksportere til Holland, som er et at primærmarkederne for mange danske virksomheder, skal man desuden også være opmærksom på, at man er forpligtet til at kunne kortlægge leverandørkædens mulige brug af børnearbejde. Det krav træder i kraft næste år.
Og det er bare nogle af de ting, man skal være opmærksom på som modevirksomhed i de kommende år og årsagen til, at Dansk Erhverv og Wear inviterer til en seminarrække i Aarhus og København.
De har blandt andet inviteret Karen Marie Hasling fra Designskolen Kolding til at fortælle om nye bæredygtige materialer, Malene Thiele fra Dansk Erhverv til at forklare om at ‘mappe’ dine muligheder i den nye bæredygtige virkelighed fremfor at fokusere på forhindringerne ved den og så kommer Anne Katrine Blirup, der står bag CSR-rådgivningsservicen Sustainawear.
Overordnet set vil seminarrækken give:
- Forståelse af de grundlæggende muligheder og trusler for mode og tekstilbranchen inden for CSR og bæredygtighed.
- Værktøjer til at analysere din virksomheds aktuelle indsats og vigtige interessenter, og få redskaberne til at lave en vurdering af, hvilke CSR-emner der er de mest væsentlige for din virksomhed.
Seminarerne finder sted i København mandag den 20. maj 2019 og i Aarhus tirsdag den 28. maj 2019. Det er gratis at deltage. Læs mere her for København og her for Aarhus.