"Vi er ikke sat i verden for at spare butiksansatte." Nyt betalingssystem vil gøre op med ventetid og lange køer i butikker
Det aarhusianske tech-startup Zliide har sat sig for at digitalisere og effektivisere kundernes købsoplevelse i de fysiske butikker.“Forbrugerne ændrer sig markant i disse år. De får nogle helt andre forventninger til tøjbutikker, fordi standarden i andre brancher er blevet hævet gevaldigt. I tøjbutikkerne i Danmark er der faktisk ikke sket ret meget siden 80erne, hvor Dankortet kom frem.”
Sådan fortæller Morten Møgelmose, der er administrerende direktør i det aarhusianske tech-startup Zliide, som han stiftede i 2016 med vennerne Viktor Pedersen, Casper Schrøder og Nikolai Lindholm.
Mange forbrugere vælger nemlig den digitale løsning, når de skal shoppe tøj. Og det går ud over de fysiske butikker, der i disse år kæmper hårdt om kunderne. Men Zliide mener, at deres teknologi kan give forbrugeren både effektiviteten fra nethandlen, men også den taktile oplevelse som en tur i prøverummet kan give dig.
Deres produkt tager udgangspunkt i den tyverialarm, som hænger på tøjet i forvejen. Indbygget heri er en teknologi, der på én og samme tid sikrer tøjet og forbinder forbrugeren med Zliide-appen, hvor man kan se billeder, tilgængelige størrelser og pris på den valgte vare. Ved køb på appen, som sker uden at skulle op til en kasse og stå i kø, løsnes alarmen og forbrugeren kan herefter frit tage varen med ud i virkeligheden. Det vil sige, at man kan shoppe som på nettet, men prøve tøjet på i et prøverum uden at blive kontaktet af en butiksekspedient – hvilket ikke alle ser som god service.
Farvel til butikseskspedienten?
Hvor Zliides teknologi er en fordel for de forbrugere, der ønsker en nem og uforstyrret shoppingoplevelse, giver den samtidig butikspersonalet ekstra tid til at servicere de kunder, der er glade for den personlige kontakt og hjælp. Men risikerer man ikke helt at ødelægge incitamentet til at bruge butikspersonalet, når man i realiteten ikke behøver dem i shoppingøjeblikket?
“Vi er ikke sat i verden for at spare butiksansatte. Vi giver derimod butikkerne mulighed for at fokusere på de kunder, som ønsker service i butikken. Men man kan sige, at ved at fjerne kassedelen fra en butiksekspedients arbejdsopgaver, kan de fokusere på det, de rent faktisk er ansat til, nemlig at servicere. Men selvfølgelig kommer der kunder som mig, der gerne vil have shopping hurtigt overstået og komme af butikken,” siger han og forklarer samtidig at Zliide også indsamler data til butikkerne, hvilket hidtil kun har været udnyttet af digitale butikker:
“Nu kan butikkerne se, hvem kunderne rent faktisk er, og hvordan de agerer i shoppingsituationer, snarere end at bygge indsatsen på antagelser. Forbrugerne bliver mere kræsne og forventningsfulde. Som butik i dag, er man bare nødt til at forstå, hvem de er,” forklarer han og fortsætter:
“Det at komme ind i en tøjbutik er altid en fed oplevelse. Man kan langt lettere end online-butikker skabe en oplevelse. Zalando og Amazon åbner jo netop fysiske butikker, fordi det er et spændende marked. De store online-butikker er dygtige til at skabe oplevelser, der gør shoppingen lettere som for eksempel gratis levering eller fri returret, men som fysisk butik skal man kunne noget andet. Kunderne har ikke fået en wow-oplevelse fra de fysiske butikker i mange år, men det kan den nemme oplevelse med vores teknologi måske give – eller den service, som de nu kan få af personalet, der ikke er bundet af at stå ved kassen.”
Zliides teknologi bruges i skrivende stund af de to aalborgensiske butikker Teeshoppen og Streetammo samt Capstore på Fisketorvet i København.