Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Enden på en æra, et jubilæum og bæredygtighed gjort nemmere

Selvom Karl Lagerfelds død af gode grunde har været ugens altoverskyggende nyhed i branchen, er der herhjemme også kommet nyt fra både Mads Nørgaard, Notabene og Ole Lynggaard Copenhagen.
Selvom Karl Lagerfelds død af gode grunde har været ugens altoverskyggende nyhed i branchen, er der herhjemme også kommet nyt fra både Mads Nørgaard, Notabene og Ole Lynggaard Copenhagen.

Denne uge i modebranchen kan unægteligt kun have én overskrift. Karl Lagerfeld. Det blev enden på en æra, da det 85-årige multitalent og designikon i tirsdags gik bort i Paris efter længere tids sygdom. Og hvis man skulle have været i tvivl om, hvad den oprindeligt tyske Chanel-designer egentlig har betydet for moden, så er man det ikke længere. Siden nyheden om hans bortgang rejste verden rundt, har vores – i disse tider ofte splittede – branche fundet noget at være enige om: at Karl Lagerfeld var en af modehistoriens vigtigste, mest hårdtarbejdende og ikke mindst originale personligheder – om man så brød sig om hans til tider kontroversielle udtalelser eller ej.

Allerede kort tid efter offentliggjorde Chanel, der netop havde mistet sin kreative direktør gennem 36 år, at de allerede havde udpeget Karl Lagerfelds efterfølger. Valget faldt på hans højre hånd gennem mere end 30 år og direktør i Chanels ’fashion creation studio’ Virginie Viard – ikke overraskende. Eller hvad? For lige som branchen havde fundet noget at være enige om, blev vandene atter delt i spørgsmålet om, hvad det kommer til at betyde for det ikoniske, franske modehus’ fremtid. Kan Virginie Viard føre arven videre, eller får hun svært ved at udfylde ’Kaiser Karls’ store sko? Selv tror Chanel dog på, at hun kan løfte opgaven og sikre husets fortsatte succes som ny kreativ direktør:

“Virginie Viard er blevet betroet det kreative arbejde med Chanels kollektioner, så Gabrielle Chanels og Karl Lagerfelds arv kan leve videre,” skrev Chanel i en pressemeddelelse.

Læs ugens øvrige korte nyheder herunder.

Mads Nørgaard tager skridt mod mere ’menneskelig’ mode

Bæredygtighed er efterhånden ved at blive en fast del af dagsordenen i modebranchen. Og heldigvis for det. Det betyder, at flere og flere nye teknologier, strategier og løfter ser dagens lys, når både danske og udenlandske brands tager skridtet mod en grønnere fremtid. En af dem er Mads Nørgaard, der under initiativet ’A Human Fashion’ har lanceret en række såkaldte bæredygtighedsklistermærker, som skal hjælpe brandets kunder med nemmere at afkode, hvilke produkter, der er lavet under mere miljøbevidste forhold eller i mere klimavenlige materialer. Derfor kan man fremover finde farvekodede afmærkninger på tøjets prisskilte samt på hjemmesiden, der fortæller, om der er tale om enten 100 procent økologisk bomuld, strik produceret i Danmark, genanvendt polyester og så videre.

Et kvart århundrede hos Ole Lynggaard Copenhagen

I dag kan Søren Lynggaard, direktør Ole Lynggaard Copenhagen, fejre sit 25-års jubilæum i det danske smykkehus, som blev grundlagt af hans far tilbage i 1963. Søren Lynggaard indledte karrieren i 1994 med en stilling som produktionschef, inden han i 2003 blev udnævnt til administrerende direktør for virksomheden. I dag sidder han ved roret i et internationalt smykkebrand, der med sine 250 forhandlere på verdensplan og egne butikker i København, Købehavns Lufthavn, Paris, Stockholm, Sydney og Singapore, er en af Danmarks mest succesfulde af slagsen.

Et stort tillykke med jubilæet skal der lyde herfra.

Kampdagen er på trapperne

Kvindernes Internationale Kampdag den 8. marts nærmer sig med hastige skridt, og det har de seneste år været en populær inspirationskilde for især modebranchen, hvor en lang række brands har brugt anledningen til at lancere kampagner og produkter, der sætter fokus på, ja, girl power. I år skriver Bestseller-brandet Pieces sig ind i debatten med en ny kampagne under navnet ’Pieces Squad’. Hertil har de samlet en række inspirerende kvinder – og selvfølgelig gode brandambassadører – heriblandt Cajsa Wessberg, Mathilde Ferro, Ellen Teferi, Emilia Silberg, Lotte Lina og Laura Aggerholm. Derudover vil Pieces i løbet af marts måned tilføje et nyt ansigt til deres ’squad’ hver dag.

Profil Optik rydder op i verdenshavene

Det er efterhånden længe siden, at vi første gang hørte om tøj og sko, der var lavet af indsamlede plastikflasker og andet plastaffald. Det har både Gestuz herhjemme og tyske Adidas stået i spidsen for – sammen med en efterhånden lang liste af andre brands. Men det er ikke så tit, at brillevirksomheder gør dem kunsten efter. Det er dog netop, hvad Profil Optik har gjort. De har lavet en brillekollektion fremstillet i 100 procent genanvendt havplast i samarbejde med den spanske organisation Sea2See.

“For Profil Optik – og for hele Synsam Group, som vi er en del af – er samarbejdet med Sea2See et spørgsmål om, at vi ønsker at være en del af en nødvendig forandring. Hvert sekund havner cirka 265 kilo plast i havet, og det tager Profil Optik meget alvorligt. Samtidig er lanceringen en del af en større indsats med fokus på at værne om vores miljø – også i fremtiden,” siger Tina Høyer Gaardsholt, administrerende direktør Profil Optik.

Kollektionen hedder Fellepini x Sea2See og bliver lanceret den 25. februar, hvor den bliver sat til salg hos Profil Optik og Synsam Groups omkring 450 butikker i hele Norden.

Tidligere balletdanser er nyt ansigt for Notabene

Det populære skomærke Notabene har udpeget deres nye ambassadør og kampagnemodel – TV-værtinde, skuespillerinde og tidligere balletdanser Cecilie Lassen. Det betyder, at hun fremover lægger ansigt til det nu 20-år gamle skobrand – med deres nye SS19-kampagne som første på listen.

“Jeg valgte at sige ja, grundet Notabenes levedygtighed og at brandet ikke er en døgnflue. Notabene har evnen til at følge med tiden, samtidig med at have en stærk og genkendelig DNA, der hvor det klassiske og mere edgy mødes. Jeg har fulgt brandet, siden jeg slog mine ungdomsfolder inde i København K, på samme tidspunkt som Notabene slog dørene op for første gang. Notabene og jeg er på en måde blevet voksne sammen,” siger Cecilie Lassen om samarbejdet. 

Newline flytter til Aarhus

Det danske sportsmærke Newline, der har eksisteret siden 1981, sælges i dag overalt i verden fra Europa til Australien, Canada og Asien. Indtil nu har brandet været bosat i Vodskov i Nordjylland, men har nu besluttet at rykke til Aarhus og åbne et nyt hovedkontor med ønsket om, at de nye rammer kan styrke brandets udvikling.

“Aarhus har enormt meget at byde på for en virksomhed, som vores. Vi håber selvfølgelig på at kunne tiltrække nye og endnu flere talenter til vores team, som vil være med til at vækste vores globale brand. Men Aarhus er også en kendt kultur og sportsby, som passer godt til vores værdier,”​ fortæller Mia Foldager, Marketing Manager hos Newline, om flytningen.

Fremover har Newline adresse på havnefronten i Aarhus. Newline tilhører paraply-organisationen Performance Group Scandinavia, som også huser brandsene Newline HALO og Carite.