That ’70s show hos Hofmann Copenhagen
60’erne og 70’erne er tilbage. I hvert fald hvis man spørger Heidi Hofmann, der med sit første show efter sidste sæsons debut leger med både farver og print, print, print.Hofmann Copenhagen, Modern Portraits, Paustian, torsdag den 31. januar 2019, klokken 11.00
Første levende billede på catwalken til Hofmann Copenhagens AW19-show var ikke modeller, men derimod Linn Holm og Nana Nørgaard, der til sammen udgør bandet The Bowdashes. Iført matchende sorbetgule fløjlsstyles indtog de scenen og satte det stemningsfyldte lydbillede for en sand 70’er fest med girl power-syrerock, der fyldte Paustians smukke lokaler med hvælvingeloft og guld- og marmorsøjler.
Det er kun anden gang, at Heidi Hofmann med sit brand i eget navn holder show under Copenhagen Fashion Week. Og efter en vellykket debut i august 2018, var det spændende at se, hvad den alligevel erfarne designer (Hofmann Copenhagen startede for syv år siden, og før det har Heidi har blandt andet også arbejdet for Chloé) havde at byde på denne sæson.
Med kollektionen ’Modern Portraits’ har Heidi Hofmann ladet sig inspirere af den britiske maler og fotograf David Hockneys storhedstid i 1960’erne og 70’erne, hvor kendte portrætter af par som Ossie Clark og Celia Birtwell gjorde ham til en af verdens mest anerkendte pop art-kunstnere. Og stilen fra de to årtier gik da også igen som en rød tråd gennem hele kollektionen, der bestod af utallige farverige og detaljerige, printede patchwork-kjoler, bløde og lyse jakkesæt og – for første gang i Hofmann Copenhagen-regi, men langt fra første gang i modebilledet lige nu – flere bredriflede fløjlsdesigns, der med sine råhvide nuance fint kombinerede 70’ernes hype af materialet med nutidens hvide trend. Også de tidstypiske tern fik en stor del af taletiden til showet, hvor mønstret var repræsenteret både på store boucléfrakker med matchende huer og i et mere diskret format som indvævet mønster på flere af kollektionens lettere silhuetter.
Som noget nyt havde Heidi Hofmann valgt at supplere de ofte løsthængende, lange 70’er kjoler med et par kortere, strammere af slagsen, som blandt andet indebar et forsigtigt, men også ganske kommercielt take på ’the little black dress’. Med sin sorte farve stod denne dog i kontrast til en ellers farverig kollektion, der med sine altid fine – og altid egenproducerede – print, understregede Heidi Hofmanns kyndige øje for næste sæsons foretrukne palette. Men hvor man normalt også kender hende for sine velskabte og ditto håndlavede blonder, var disse udskiftet med et større fokus på print – dog med undtagelse af de gennemgående blondestrømpebukser, som stort set samtlige modeller var iført.
Til at style showet havde Hofmann Copenhagen hentet Louise Borchers, stylist og moderedaktør på Office Magazine, ind. Og her blev den ellers gennemførte 70’er stil suppleret med flere tydelige 90’er og 00’er referencer i form af store – og desværre mere gakkede end flatterende – pelshuer og ditto crocs og hjemmesko, der stod som et, ja ærligt talt mere comfy end kønt, supplement til de ellers fine og meget Hofmann’ske ’feminin coolness’ kjoler og buksesæt. Men at grænsen mellem ’ugly chic ’ og bare ’chic’ er ganske hårfin, er Hofmann Copenhagen langt fra de første – eller sidste – der må sande. Uanset hvad, er der ikke nogen tvivl om, at Heidi Hofmann med sin AW19-kollektion er kommet med et særdeles godt bud på, hvad mange danske piger og kvinder vil iklæde sig næste efterår.