Selected: “Bæredygtighed er mere end en add-on for os”
Bæredygtighed er ikke blot øverst på dagsordenen hos moderkoncernen Bestseller. Også underbrandet Selected har nu taget næste skridt i ønsket om en grønnere fremtid.Det er ikke mere end en uge siden, at modekoncernen Bestseller meldte ud, at de var klar til at sætte endnu hårdere ind på bæredygtighed. Men det er ikke kun på koncernniveau, at de grønne ambitioner er i vækst.
Bestseller-brandet Selected Femme/Homme har også netop annonceret, at de har igangsat en ny strategi, der har til formål at gøre bæredygtighed til en kerneværdi i deres virksomhed.
Ifølge brandet selv, har de igennem en længere periode gået med ønsket om at skabe tøj med omtanke og indlejre de bæredygtige handlingsplaner helt ind i rygsøjlen af forretningen – herunder er 66 procent af den kommende forårskollektion produceret med mere bæredygtige fibre, og 74 procent af sommerkollektionen ligeså. Men nu er de klar til at forpligte sig endnu mere til målsætningen og dermed reducere deres CO2-aftryk yderligere .
“Bæredygtighed er ikke bare en add-on for os. Det er ikke en kapselkollektion men derimod noget, der gennemsyrer enhver kollektion. Ethvert tiltag. Det er vigtigt for os at drive en positiv udvikling, når vi sourcer og designer vores produkter. Og for at gøre det klart, at bæredygtighed rent faktisk er noget, vi står for som et brand, har vi gjort det til en kerneværdi,” siger Helle Fuglsang Vilsbøll, International Marketing Manager, i en pressemeddelelse.
En holistisk tilgang til bæredygtighed
Som en del af Bestseller-koncernen begyndte Selected allerede i 2011 at samarbejde med Better Cotton Initiative (BCI) og har siden udfordret sig selv ved at arbejde med og integrere en bred vifte af bæredygtige materialer, såsom økologisk bomuld, genanvendt uld, genbrugsplast og innovative fibre lavet af naturlige produkter, i deres produktion. Men selvom ambitionerne er høje, ved brandet godt, at der stadig er lang vej endnu.
“Med vores høje fokus på kvalitet har det altid været en ambition for os at gøre vores kollektioner så bæredygtige som overhovedet muligt, men det er klart, at det er en rejse. Vi ved ikke, om det er muligt at blive 100 procent bæredygtig, for tingene kan altid gøres bedre. Men med det sagt, så gør vi alt, hvad der står i vores magt for at opnå det,” afslutter Helle Fuglsang Vilsbøll.
Selected har i ønsket om at skabe en mere bæredygtig produktion ikke blot set mod deres basisvarer. Også de mere komplicerede produktgrupper skal op til genovervejelse. Det gælder eksempelvis deres ’tailoring’-kategori, hvor de håber på at kunne gøre en forskel ved at være med til at skabe en større efterspørgsel på bæredygtige fibre.