Mark Tan om ny butik: “Vi skal ramme et bredere publikum”
På bare fem år har den talentfulde designer Mark Kenly Domino Tan efterladt et markant aftryk på den danske modebranche. Nu er han klar til at slå dørene op til sin første butik – ønsket er at åbne op for en større målgruppe og styrke sit fokus på Skandinavien, fortæller han.“Butiksåbningen er et led i strategien om at brede vores ready-to-wear mere ud og gøre den mere imødekommende, både i udtryk og pris. Vi håber, at en butik kan være med til at føre virksomheden ind i en ny æra.”
Sådan fortæller Mark Kenly Domino Tan om valget om at åbne sin første butik i eget navn denne sommer. En butik, der markerer næste skridt i den anerkendte couture-designers langsigtede strategi om at gøre sit brand mere tilgængeligt for en større målgruppe.
“Vi har adskilt MKDT Atelier og MKDT ready-to-wear for at gøre forskellen mellem de to tydeligere for de kundegrupper, vi arbejder med. Jeg håber på, at det skaber interesse hos et nyt kundesegment, og at folk opfatter os som et brand, der både laver tøj til hverdag og særlige lejligheder,” siger han og fortæller, at målet med butikken også er at få mulighed for at vise hele kollektionen samlet og dermed tydeliggøre brandets identitet.
“Vi har tidligere arbejdet med butikker som Lot 29, Birger Christensen og Holly Golightly, men her er det kun et mindre udvalg, der bliver præsenteret, hvorfor man ikke har kunnet opleve spændet i kollektionen og alt det, vi egentlig kan. Det kan et samlet univers i egen butik derimod hjælpe os med at understrege,” siger Mark Kenly Domino Tan, der har realiseret drømmen om at åbne sin første butik via både kreativ og finansiel støtte fra investeringsvirksomheden Fashion Society, som også har ejerandele i ditto københavnske brand Rue de Tokyo.
En platform for ekspansion
Kunst, designobjekter og modesamarbejder vil præge den nye konceptbutiks udtryk side om side med brandets fire årlige ready-to-wear kollektioner og de skræddersyede couture-kreationer, der indtil nu især har stadfæstet Mark Kenly Domino Tans navn i den danske såvel som internationale modebranche. Hans designs er nemlig efterspurgte både herhjemme og i udlandet, men nu er tiden kommet til at dyrke hjemmemarkedet i endnu højere grad. Ifølge Mark Kenly Domino Tan, har brandet brug for en stabil skandinavisk platform, hvis de skal kunne indfri ambitionerne om at vækste virksomheden yderligere.
“Vi har erfaret, at vi har behov for en skandinavisk base at vokse ud fra. Og det har vi fokus på at etablere denne og næste sæson. Vi har tidligere fokuseret mest på internationale kunder, men det har været svært at støtte vores kunder i for eksempel Mellemøsten og Japan uden at have en stabil salgsplatform herhjemme. Vi skal derfor have skabt en loyal kundegruppe i Skandinavien for at fortsætte vores udvikling,” fortæller han.
Af denne grund har Mark Kenly Domino Tan også oprustet salgsteamet med en ny sælger, der skal have fokus på Norden. Sammen har de udarbejdet en opdateret salgsstrategi, der ligeledes betyder, at brandet for første gang vil prøve kræfter med messedeltagelse i Danmark denne sæson, hvor de vil være at finde på CIFF i Bella Centret. Alt sammen har det til formål at sikre de rette rammer til at kunne tage forretningen til næste niveau.
“I løbet af de næste tre til fem år håber jeg, vi har fået skabt en stabil kundekreds i Skandinavien, og at vi stille og roligt udvikler os via organisk vækst. Så kan vi forhåbentligt ekspandere til flere internationale markeder, når det mål er nået,” afslutter han.
Mark Kenly Domino Tans butik slår dørene op for første gang under Copenhagen Fashion Week, den 9. august – dagen efter brandets show – og bliver placeret på Store Strandstræde i København.