Dansk brand puster nyt liv i kasserede tekstiler
FJORD RUBY er navnet på et nyt dansk mærke, der udelukkende benytter deadstock-materialer. Målet er både at komme tøjindustriens ressourcespild til livs og at udfordre de gængse produktionsmetoder, fortæller stifterne Nanna Fjord og Caroline Ruby.Bæredygtighed er efterhånden et af modebranchens største buzzwords og listen af nye mærker med miljøvenlige forretningsmodeller er stadigt voksende. Det, der før var en niche, er nu en jungle af hård konkurrence og høje ambitioner.
Det skræmmer dog ikke de to unge Designskolen Kolding-dimittender Nanna Fjord og Caroline Ruby, der sammen står bag det nye brand FJORD RUBY. Deres koncept er krystalklart: de laver udelukkende overtøj, de har kun fem styles, der hver især passer til én bestemt kropstype, og så producerer de udelukkende i deadstock-materialer. Deadstock er betegnelsen for de tekstiler, som enten er i produktionsoverskud eller som er blevet afvist på grund af mindre fejl eller farvevariationer. Det er derfor en hidtil uudnyttet materialeressource, FJORD RUBY-stifterne har bygget deres forretningsmodel omkring.
“Vi har et meget tæt samarbejde med en tekstilfabrik i Litauen, der laver møbeltekstiler for flere store møbelkæder, og det er så heldigt, at ejerne af den fabrik faktisk er danske. Vi har gennem det sidste år opbygget et tæt samarbejde med dem, hvilket betyder, at vi får en masse forskellige restmaterialer fra deres lager. Derefter udvælger vi det, vi synes har det stærkeste designmæssige udtryk. Vi mener nemlig ikke, at man skal bruge resterne for enhver pris. Så producerer man bare for meget igen,” fortæller Nanna Fjord og Caroline Ruby om baggrunden for mærkets stramme koncept, der betyder, at en frakke kan produceres i alt fra tre til 33 styk.
En fælles agenda
Men at arbejde udelukkende med andres rester kan være udfordrende, når man, som Nanna Fjord og Caroline Ruby, er helt nye iværksættere. De er dog ikke alene om at tage udfordringen op. FJORD RUBY er skabt ud fra et fælles ønske om at komme tekstilindustriens ressourceudfordringer til livs.
“Hele setuppet er faktisk en fælles agenda mellem os og vores fabrik. Vi har snakket med andre produktionssteder, som ikke følte, det kunne betale sig rent økonomisk at producere så små mængder. Så i stedet har vi investeret i at sætte produktionen af vores frakker op samme sted, som materialerne bliver vævet. Fabrikken synes også, det er vigtigt, at få brugt alt, der bliver produceret i stedet for at ligge inde med overskudslagre. Deres samarbejdsvillighed gør det muligt for os at lave bestillinger fra uge til uge. De gør det muligt for os, at være fleksible med vores produktion, og det betyder, at vi ikke er begrænsede af branchens minimumsstandarder,” siger de videre.
Selvom brandets deadstock-koncept har krævet en nytænkende forretningsstrategi, tror både Nanna Fjord og Caroline Ruby på, at branchen efterhånden er moden til et koncept som deres. Et koncept, der både tilbyder, men også kræver en højere grad af kommunikation mellem de forskellige involverede aktører.
“Vores samarbejdspartnere på fabrikken prøvede faktisk for ti år siden af lave et lignende koncept, der undersøgte, hvordan man kunne anvende tekstilerne igen efter produktion. Dengang blev tommelfingeren vendt nedad. Det blev opfattet som skrald, men det gør det ikke nu. Folk virker klar til det og den eksklusivitet, som vores begrænsede oplag kan give,” forklarer de.
At møde butikker på hjemmebanen
Nanna Fjord og Caroline Ruby ved godt, at konkurrencen er hård i branchen i dag, og at man bliver nødt til at skille sig ud, hvis man skal have en chance som helt nyt brand. Af denne grund er planen at tilbyde de butikker, som de sælger deres produkter igennem, en hidtil uset grad af medindflydelse. FJORD RUBY vil nemlig producere deres frakker efter kundernes efterspørgsel, og de har herunder valgt messerne fra for i stedet at satse på at sælge direkte til butikkerne selv.
“Planen er at tage en stor lagermappe med ud til butikkerne for at vise de forskellige materialer, fabrikken ligger inde med. Hvis en kunde ikke er interesseret i nogle af de farver, vi har valgt, har de mulighed for at få produceret tøjet i de materialer, de selv bedst kan lide. I samme mappe kan de også lynhurtigt se, hvor mange styles de kan få af et givent materiale. Og det kan vi kun på grund af de fleksible produktionsvilkår, vi har,” fortæller de og afslutter:
“Bare fordi vi mener at have fundet én løsning på nogle af de bæredygtige problemstillinger, branchen står overfor, så stopper vi ikke her. Vi vil fortsætte med at lede efter andre muligheder og metoder til at producere etisk og samtidig eftertragtet tøj.”
FJORD RUBY sælges indtil videre hovedsagligt online på www.fjordruby.com.