Er streetwear for cool til bæredygtighed?
Hvorfor har streetwear-branchen ikke forfulgt bæredygtighed lige så målrettet, som resten af modeindustrien? Vi har snakket med David Fischer fra Highsnobiety om forholdet mellem streetwear og bæredygtighed.Hvordan hænger streetwear og bæredygtighed egentlig sammen? Vi har mødt David Fischer under det netop overståede Copenhagen Fashion Summit, hvor han modererede en debat omkring netop dette spørgsmål. Fischer har om nogen været med til at påvirke streetwears opblomstring efter etableringen af mediet Highsnobiety, der specialiserer sig i smånyheder omkring streetwear, især sneakers, og som har over 58 millioner sidevisninger om måneden. For tilhængere af streetwear handler mode om autenticitet, mener David Fischer. Om ikke at bryde med den uafhængighedstanke, der er så forankret i kulturen omkring streetwear. Kommunikationen skal kort sagt altid være ægte.
“Måden man snakker om bæredygtighed på, er nødt til at være oprigtig og ikke ren marketingssnak. Det skal passe til brandets DNA. Man kan ikke have en punket tilgang til sit brand rent æstetisk og så snakke om bæredygtighed på en marketingsagtig måde. Ens generelle tilgang er nødt til at passe sammen med de bæredygtige processer,” siger David Fischer og forklarer, at mange af de mindre, uafhængige streetwear-mærker, de som medie er i kontakt med, har svært ved at navigere i det bæredygtige univers:
“De kæmper med at finde nye måder at kommunikere bæredygtighed ud til kunderne, fordi de stadig føler, at bæredygtighed hænger sammen med hamptøj og fodformethed. Men man kan tage et kig på det amerikanske streetwear-brand Noah, som faktisk har baseret hele deres kommunikation på bæredygtighed og har formået at snakke om det på en cool måde. De gør bæredygtighed cool ved at bruge deres stemme kritisk, samtidig med at de laver cool tøj. Det mener jeg, er måden man får en større gruppe af mennesker til at interessere sig i bæredygtighed,” siger han videre, da vi møder ham under Copenhagen Fashion Summit 2018.
Æstetiske kompromisser er no-go
I streetwear betyder attitude enormt meget. Og hvis Highsnobietys læsere bliver sat i en position, hvor de skal vælge mellem bæredygtighed eller stil, vælger de altid stil, mener David Fischer. Så det handler om, at man skal finde en balance mellem de etiske principper og det æstetiske udtryk.
“Jeg oplever helt klart, at vores læsere er blevet mere opmærksomme på bæredygtighed i streetwear, men det er ikke dét, der har indflydelse på deres købsbeslutninger. De stopper ikke med at købe Yeezy-sneakers fordi de ikke er bæredygtige. Så det handler mere om, hvordan man får en som Kanye West til at tage del i ansvaret, før vores læsere selv tager del. Men der er en øget bevidsthed, og jeg mærker efterhånden, at vores læsere er informationssulte og nysgerrige. Så vi er nødt til at vise dem, at bæredygtighed ikke ser ud på én bestemt måde, hvis vi skal have vores læsere til at forstå, at det er muligt at forene bæredygtighed og æstetik,” siger han og fortsætter:
“Og så er streetwear simpelthen blevet så stort, at bæredygtighed og streetwear er nødt til at blive forenet. Streetwear er nødt til at tilpasse sig ansvarlige praksisser. Vi er nødt til at finde ud af, hvordan vi sikrer os, at streetwear går mod det bæredygtige marked – men tøjet er nødt til at bibeholde deres æstetiske kvaliteter. Jeg mener nemlig ikke, at vores følgere tænker på at prisen måske vil stige med bæredygtig produktion, for eksempel. Det er ikke stopklodsen. Det handler om det æstetiske,” forklarer han og understreger, at det i fremtiden bør være standarden i branchen.
“Udviklingen skal selvfølgelig gå i retning af, at bæredygtighed blot er en sekundær ting, en indgroet ting i brands, så forbrugerne kun behøver at vægte æstetiske overvejelser. Men indtil da er man nødt til at skabe en bro mellem de to,” siger David Fischer.
Highsnobietys rolle i en uundgåelig udvikling
David Fischer er klar over Highsnobietys rolle i forhold til at sætte fokus på de gode bæredygtige initiativer, der faktisk findes inden for streetwear. Det er både et ansvar og en naturlig udvikling for et medie, der konstant vil være på forkant med udviklingen, mener han.
“Det er vores rolle at give opmærksomhed til bæredygtige initiativer – men vi er ikke bæredygtige rollemodeller. Highsnobiety og bæredygtighed er måske ikke det åbenlyse match, men vores læsere er begyndt at interessere sig for det og markedet peger også i den retning. Jeg tror, de nye generationer vil prioritere bæredygtighed,” fortæller han og forklarer, at de nye generationer også har et valg, som hans egen måske ikke har haft. De kan vælge mellem det bæredygtige og det ikke-bæredygtige, uden at gå på kompromis med deres stil.
“Og de kommer til at vælge det bæredygtige. Det sker måske ikke i dag, men de vil helst sikkert prioritere det i fremtiden. Så Highsnobiety er nødt til at være på forkant, som vi plejer, og indtage vores rolle i den forandring,” siger David Fischer og afslutter:
“Det er vores opgave som medie at vise den næste generation, at det er muligt at forene bæredygtighed og streetwear.”