Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Modebloggere 2010

Meningerne er delte, når det kommer til modebloggere. Underminerer de branchen, eller er de et tiltrængt friskt pust. Minitema om Modebloggere anno 2010.
Meningerne er delte, når det kommer til modebloggere. Underminerer de branchen, eller er de et tiltrængt friskt pust. Minitema om Modebloggere anno 2010.

[[addon]]Har modeformidlingen det ad helvede til eller trives den i bedste velgående? Meningerne er delte, og vandene skilles især ved modebloggerne; de (ofte) meget unge fashion-heads, der uredigeret publicerer deres mening i samme sekund, den bliver dannet.

På den ene bred står dem, der mener, at bloggerne underminerer branchen, herunder modemagasinerne, modeeksperterne og det modejournalistiske håndværk. På den anden dem, der mener, at bloggerne bringer et berigende friskt pust ind i modejournalistikkens verden og qua det, er vejen frem. Men med det friske pust, bidrager de så rent faktisk med nogle nye perspektiver på formidlingen af mode?

Trettenårige bloggere er ikke eksperter i mode – eller i noget – som modekommentator Colin McDowell skriver på sin egen lægmands blog www.colinmcdowell.com. McDowell kalder de unge bloggere, især med tanke på unge Tavi, uskyldige ofre for forældres og muligvis også modepressens egen pacen.

I følge Tavi (the Style Rookie) selv er dét, medierne går mest i selvsving over at hun, trods hendes unge alder og manglende erfaring, faktisk har en relativt stor referenceramme. Men hun pointerer, at bloggen bør sidestilles med sociale medier som Myspace, hvor bands kan blive opdaget eller Flickr, hvor amatørfotografer, stylister og lignende kan få opmærksomhed. “Blogs fungerer i dag som springbræt for folk, der vil arbejde i modebranchen,” siger hun.

Dette lyder da også som en fornuftig karriereplan, og hvis man har et særligt talent, er det da også bare med at få det frem. Alt for ofte ser man dog eksempler på, at folk bliver udråbt til stjerner før de har lært deres fag og hvor talentudvikling og ditto pleje havde været på sin plads. Eksempelvis som i tilfældet med den ellers charmerende 15-årige modeblogger Nicklas Skovgaard fra My Clothing Blog, der ingenlunde kan stave sig igennem sine ultrakorte blogindlæg og trods virkeligt gode placeringer til sig selv og sin laptop under Copenhagen Fashion Week, end ikke får postet sine blogindlæg derfra før over en UGE efter modeugens afslutning. Så virker det useriøst og lige så svært at tage alvorligt som når Eurowoman skriver, at den unge blogger fra Thurø er "et af de mest interessante upcoming profiler blandt de danske modeblogs,” og dermed underminerer hele den danske blogscene.
 
Måske kan man diskutere, om en stor del af ansvaret også ligger hos modemagasinerne selv. Har modejournalistikken tabt sin uskyld i jagten på at tilfredsstille forbrugerne og hamle op med modebloggernes publiceringsgrad? For det er jo ligeså meget modemagasinerne som bloggerne, der i dag ofte er cheerleaders for den populære mode, det nemt fordøjelige og det oplagt elskelige, end de er seriøse kritikere, der kan sætte moden i en kontekst. Så også her er der tale om en tabt uskyld og (i hvert fald) tabt enevælde i mødet med den demokratiserende blogkultur.

For at skabe en alsidig dialog om emnet, har vi har samlet tre stemmer fra den etablerede modebranche med hver deres mening om bloggerkulturen: Chefredaktøren, PR-damen og den modeugeansvarlige.

Cecilie Christensen, Chefredaktør af dansk ELLE, Rike Doeep, Managing Partner i Agentur V og Anne Christine Persson, Manager for Copenhagen Fashion Week.
 
Læs Rike Doepps kommentar til modeblogging her

Læs Cecilie Christensens kommentar til modeblogging her
 
Læs Anne Christine Perssons kommentar til modeblogging her

Læs også Ane Lynge-Jorléns kritiske kommentarer til modeblogging her og her

Links

Colin McDowell

Tavi – The New Girl In Town

Nicklas Skovgaards Blog