Artikel: Kreativ vidensdeling hos Udenrigsministeriet
"Vores virksomheder er meget interesserede i at vidensdele", siger Peter Theibel, der er medarrangør af Udenrigsministeriets kommende debatarrangement om vidensdeling på tværs af de kreative brancher.Den 31. maj inviterer Udenrigsministeriet i samarbejde med Danske ARK til kulturdebat i Eigtveds Pakhus. Her vil Christian Stadil (Hummel), Eva Kruse (Danish Fashion Institute), Bjarke Ingels (BIG), Holger Dahl (Arkitema), Kristian Riis (Nephew/ Volcano Management) og Kristian Leth (Speed of Sound) mødes til en debat på tværs af brancherne.
[[addon]]
Mødets formål er at sætte det kreative felt under lup, og generere idéer og inspiration til hvordan de kreative brancher arbejder med internationaliseringsprocesserne.
Debatten er en kærkommen lejlighed til at vidensdele på tværs af de kreative brancher i Danmark, der i det daglige står overfor nogle af de samme udfordringer: Hvordan positionerer man sig internationalt, og hvordan fremmer man eksporten?
For modebranchen, hvor der i forvejen arbejdes internt med spørgsmålet "vidensdeling eller ej?", vil mødet med de øvrige kreative brancher måske kunne belyse andre aspekter og nye perspektiver på de selvsamme udfordringer.
“Man har snakket om et initiativ som dette længe, men ingen har gjort noget ved det. Så nu skulle det være. Og det positive er jo, at det officielle Danmark i form af Eksportrådet under Udenrigsministeriet støtter op omkring projektet, og mener også, at denne form for tværfaglig vidensdeling har relevans”, siger Peter Theibel fra Danske ARK, som er en organisation for danske arkitektvirksomheder, og som står med bag initiativet.
“Vores virksomheder er meget interesserede i at vidensdele. Sådan var det ikke for 3-4 år siden, men det har ændret sig markant. Nu bruger vi hinanden på kryds og tværs, og er ligeledes interesserede i at vidensdele udenfor vores egen branche”, fortsætter Theibel, og belyser derved én af også modebranchens største udfordringer pt. “Ved at lave et arrangement som dette håber vi, at f.eks. modebranchen måske kan se nogle perspektiver i at samarbejde med nogle arkitekter omkring deres projekter. Eller at nogle fra musikindustrien kan se det interessante i at inddrage ideer og projekter fra modebranchen osv. Det handler jo ikke om lille Danmark, det handler om sammen at markere Danmark internationalt på tværs af de kreative industrier ved at skabe noget merværdi, som så i sidste ende vil gavne alle i kraft af større eksport. Der er nogle virkeligt interessante perspektiver i det.”
Tilmelding til arrangementet sker efter først til mølle princippet. Læs mere her