Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Magasin i verdensklasse hylder skandinavisk mode

“Det føles som om Skandinavien har sit moment lige nu” siger Stephen Gan, manden bag VMAN, der netop har sendt en Scandinavian Special på gaden.
“Det føles som om Skandinavien har sit moment lige nu” siger Stephen Gan, manden bag VMAN, der netop har sendt en Scandinavian Special på gaden.

[[addon]]“Det føles som om Skandinavien har sit moment lige nu” sagde Stephen Gan efter at have besøgt Copenhagen Fashion Week sidste sommer: “Jeg var meget overrasket over hele energien i byen, og over den spændende og blomstrende modebranche regionen har.” Stephen Gan er chefredaktør på et af verdens mest toneangivende internationale magasiner, VMAN, der har dedikeret en hel udgivelse til dansk og skandinavisk mode skabt i samarbejde med Danish Fashion Institute i regi af Modezonen og den danske producer Thomas Hargreave som Scandinavian Contributing Editor.

I magasinet ses skandinaviske mærker som Bruuns Bazaar, Mads Nørgaard, Henrik Vibskov, Georg Jensen, By Malene Birger, Designers Remix Collection, Soulland, Moonspoon Saloon, Shamballa, Acne, Filippa K, Tiger of Sweden og Hope side om side med internationale mærker som Louis Vuitton, Gucci og Dolce & Gabbana. Kopenhagen Fur, der er medsponsor på udgivelsen, har tilføjet et pels-V på få limited editions og MoonSpoon Saloon har med kunstneren Tal R ved roret skabt en modeserie med skandinaviske bands iført skandinavisk mode.
[[addon]]Med nogle af verdens mest anerkendte modefolk bag modeserierne bl.a. Ellen Von Unwerth, Ines van Lamsweerde, Terry Richardson og den tidligere stjernedesigner for Dior Homme, Hedi Slimane er dansk mode i de bedste hænder til at blive præsenteret for det internationale marked.

“Vi er helt utrolig glade for samarbejdet med VMAN og i særdeleshed for den respekt de behandler dansk mode med – vi er totalt integrerede i magasinet, og ikke som “en etnisk minoritet i et hjørne,” siger Eva Kruse, Direktør i Danish Fashion Institute (der er projektholder for Modezonen). “At VMAN har udvalgt og dedikeret sit fokus til skandinavisk design betyder en blåstempling af den skandinaviske modeindustri, som vi hidtil ikke har kendt mage,” siger hun.
[[addon]]VMAN Scandinavian Special understøtter, at skandinavisk mode er godt på vej til at indtage en ikke uvæsentlig plads i den internationale modeverden. Magasinet planlægger endnu en Scandinavian Special til vinter og styrker dermed manges forventning om, at København kan komme til at spille en rolle i en international skala i konkurrence med verdens førende modebyer.

Magasinet kan købes i udvalgte bladkiosker rundt om i Skandinavien og i resten af verden.

Billeder: VMAN

Link