Artikel: Modeugens aktører: Josef Lützen
Samsøe&Samsøes salgsdirektør, Josef Lützen, har store forventninger til modeugen, men drømmer samtidigt om, at Copenhagen Fashion Week skal vokse sig til en skandinavisk begivenhed. Læs mere her.Copenhagen Fashion Week SS11 er lige på trapperne og forberedelserne er nu på deres højeste rundt omkring i branchen. FashionForum.dk ønsker at give et så fyldestgørende billede af, hvordan Copenhagen Fashion Week apparatet fungerer som muligt, og bringer derfor en serie af interviews med nogle af modeugens vigtigste aktører.
Samsøe&Samsøes salgsdirektør, Josef Lützen, har store forventninger til modeugen, som han skal primært skal bruge på Gallery, men drømmer samtidigt om, at Copenhagen Fashion Week skal vokse sig til en skandinavisk begivenhed. Mød ham i Modeugens aktører.
Hvordan forbereder du dig til Copenhagen Fashion Week?
Jeg starter forberedelserne i marts måned. Jeg tager udgangspunkt i vores stand og forbereder et standlayoutet og hvor vores placering skal være på messen under den kommende modeuge – og om vi i det hele taget skal deltage i den samme messe som sidste sæson. Jeg planlægger det visuelle udtryk og alt det praktiske i et tæt samarbejde med vores arkitekt.
Dernæst går vi igang med at sælge kollektionen, og der bruger vi den respons, som vi har fået efter at have været på Bread&Butter messen i Berlin en måned før modeugen her i København. Vi revurderer, hvad der fungerer og hvad der ikke fungerer i forhold til vores forskellige responsmarkeder. Så når der er modeuge i København, er vi sådan set allerede igang med ind-salg på kollektionen.
I forhold til vores stand på Gallery på denne sæsons Copenhagen Fashion Week har vi denne gang et udendørs setup i et samarbejde med Gallery. Vi har skabt en denimbar på Gallerys udendørsareal, hvor alle vores kunder kan komme og spise, få drinks og høre musik i løbet af messedagene. Lørdag eftermiddag slutter vi med en fest for samarbejdspartnere og venner af huset.
Inden modeugen forbereder jeg også presseteksterne, som vi skal bruge. Det gør jeg i et tæt samarbejde med PRD Agency, som repræsenterer os i Danmark. Derudover forbereder mig på den måde, at jeg forsøger at planlægge min tid under modeugen, så jeg også kan nå rundt og se hvordan de øvrige brands gør.
[[addon]]
Hvordan ser dine dage ud under selve modeugen?
I kraft af min stilling som salgdirektør, er det mig, der har det overordnede ansvar for mit salgsteam på ca. 12 personer, som arbejder på vores stand på Gallery. Derfor møder jeg tidligt ind om morgenen, og tager ud på messen og spiser fælles morgenmad med mit team, hvor vi kan diskutere, hvad der skal ske, og sikre at alle er velforberedte. Jeg er tilstede på messen hver dag, men fungerer ikke som sælger. Istedet er det mig der kan hjælpe, hvis de messebesøgende har nogle mere overordnede spørgsmål til vores organisation eller lignende.
Derefter tager jeg typisk rundt på de andre messer og mødes med kollegaer og samarbejdspartnere – og i det hele taget får en fornemmelse af, hvad der rører sig i branchen. Jeg har også altid nogle møder inde i byen, hvor jeg mødes med vores internationale partnere. Jeg tager dem eksempelvis med ud at spise frokost, viser dem vores butikker og diskuterer med dem, hvordan vi kan udvikle os på deres lokalmarkeder. Jeg oplever altid, at det er i modeugerne, at de store beslutninger bliver taget, og det er her grundstenene bliver lagt i forhold til vores strategi for de næste seks måneder.
[[addon]]
Hvad forventer du at få ud af Copenhagen Fashion Week?
Jeg har store forventninger til Samsøe&Samsøe. Jeg mener, at vi står med et godt produkt og et godt prissegment, og at vi har formået at skabe et brand.
Derudover er mine forventninger, at de forskellige indstanser der står for modeugen; de fire messer, Copenhagen Fashion Week og Dansk Mode & Textil har været kreative, dygtige og koordineret set-uppet godt.
Jeg synes dog, at det er et problem, at messerne stadig fungerer som fire individuelle messer. Jeg synes, at København fungerer godt som messeby, og jeg er stolt af at være her, men jeg havde elsket, at man havde stået tættere.The World’s Greatest Catwalk et et initiativ, som hilser jeg velkomment, men jeg mener i bund og grund, at det er retailleddets ansvar at ramme slutforbrugeren. Så måske man kunne bruge kræfterne på at fokusere på branchen istedet.
Og så har jeg jo en drøm om, at modeugen skal være en skandinavisk modeuge. Optimalt set synes jeg, at afsenderen bør være skandinavisk og ikke dansk. Det kommer til at kræve meget mere kommunikation internt i branchen, og jeg vil gerne plædere for en højere grad af gennemsigtighed i branchen. Jeg mener, at uanset om man gør noget godt eller skidt, skal det nok komme ud. Hvis vi skal vokse skandinavisk eller internationalt kræver det, at vi står mere samlet som branche, og ligesom sætter os ud over den konkurrenceklausul, som vi underlægger hinanden. Vi er jo i samme båd, og for mig handler det om, at vi gerne skulle gøre København til et skandinavisk centrum for mode.
Hvad ser du mest frem til ved Copenhagen Fashion Week?
Jeg glæder mig mest til at opleve denne her helt specielle atmosfære, som jeg oplever at branchen er i stand til at skabe omkring en modeuge. Og jeg glæder mig til at møde vores kunder i øjenhøjde. Det giver en meget bedre fornemmelse af, hvad der ligesom foregår ude “i marken”.
Læs også:
Modeugens aktører: Anne Christine Persson
Modeugens aktører: Ingrid Munch
Modeugens aktører: Rozanna Fritz
Modeugens aktører: Sarah Skarum
Modeugensaktører: Simon Rasmussen
Modeugens aktører: Glen Marc Nesgaard
Modeugens aktører: Femmes Regionales
Modeugens aktører: Fernanda Palmeiro
Modeugens aktører: Nina Sejt Wiboltt
Modeugens aktører: Camilla Frank
Modeugens aktører: Andrea Friis Laursen
Modeugens aktører: Anne Mai Bjerregaard
Modeugens aktører: Sidsel Alling