Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

article_Planloven beskytter de små butikker

De små butikker har en lovgivningsmæssig fordel i bykernerne.
De små butikker har en lovgivningsmæssig fordel i bykernerne.

Den økonomiske krise har sat det ene butikslokale efter det andet til salg, og kommuner landet over kæmper nu for at bevare et dynamisk og spændende butiksliv til trods. Og de har loven på deres side – bogstaveligt talt. For med Planloven i hånden har politikerne i årevis forsøgt at gøre det nemmere for de uafhængige butikker – og sværere for storcentrene – at etablere sig i byerne.

”Planloven regulerer hvor og hvad, man må bygge. Derudover er der også bestemmelser for, hvor man må have forskellige former for butikker," siger chefkonsulent i Dansk Erhverv, Mette Feifer. Planloven lægger således ifølge Retsinformation.dk vægt på, at der i planlægning af nye butikker især skal være let tilgængelighed for gående, hvilket et storcenter i en fjern forstad i sagens natur ikke fordrer, hvilket også chefkonsulenten forklarer:

"Planloven er blevet ændret flere gange, fordi området har stor politisk bevågenhed, og nu beskytter den, at vi har en butiksstruktur med høj tæthed og mange små butikker.”

At loven på den måde gerne skulle sørge for at skabe et aktivt butiksliv i bykernerne, er ingen tilfældighed, og her adskiller den danske lovgivning sig fra udlandet.

”Hvis vi kigger mod fx Sverige eller USA, hvor der ikke er nogen regulering, kan man se, at handlen i høj grad er koncentreret i enheder og butiksområder, der ligger i yderområderne af byerne. Det gør det på mange måder nemmere at drive forretning; for alt skal kun transporteres ét sted hen, man kan holde på forbrugeren i længere tid gennem diverse oplevelser og caféer, der er et overdækket miljø, gode parkeringsforhold og man indgår i et brandingfællesskab, der øger forbrugerens bevidsthed om i hvert fald centerets tilværelse. Som enkeltstående butik – især for de dyrere mærker – har en god beliggenhed afgørende betydning, men når det kommer til de bredere mærker, kan det give god mening at samles i større enheder,” forsætter Mette Feifer. Hun mener, at planloven skal ses som udtryk for et politisk ønske, der omvendt går på at styrke en høje tæthed og de mange små butikker i byernes centrum.

”Planloven forsøger at give de små butikker konkurrencefordele i forhold til de store, og på den måde kan man måske sige, at den modvirker de generelle tendenser i markedet, der går mod en større koncentration i store enheder. Hvis man ikke havde planloven og dens beskyttelse, ville man se færre butikker i provinsen og yderområderne,” afslutter hun og understreger endeligt, at det derfor er vanskeligt at bedømme, hvorvidt planloven rammer skævt eller ej.