article_De store danske brands kan kun finde ud af at være store
FashionForum.dk har bedt konsulent Bianca Hegedüs se nærmere på forholdet mellem små og store brands.FashionForum.dk har bedt mode- og brandkonsulent Bianca Hegedüs tage stilling til, hvor vigtige de store modevirksomheder egentlig er for at de små kan overlevelse i Danmark?
Hun havde følgende at sige til den sag:
Det spørgsmål er et af de lidt svære, da der kan argumenteres for, at de store er topvigtige, men også for at de jo nemt tager brødet ud af munden på de små! Det er min egen holdning, jeg vil forfølge i denne klumme, og den holdning læner sig som sædvanlig op af mine erfaringer fra mange kunder iblandt de små og et efterhånden dejligt aktivt netværk af de store.
At de store reelt tager brødet ud af munden på de små, vil jeg med en lettere arrogance kaste til side, der er ingen overlevelse for de små, hvis de går de store i bedene, så enkelt er det! De skal kunne noget helt andet, og så længe de er det unikke produkt, som de ofte er, er der reelt kun meget lidt konkurrence!
Måske man skulle beskrive, hvilke faktorer der gør de smås overlevelse svær og så se, om der rent faktisk er nogle paralleller, hvor de store har gjort eller gør en forskel?
Alle, der driver en mindre virksomhed, vil genkende følgende udfordringer, nogle mere end andre:
Man mangler tid, økonomisk overblik, likviditet, struktur, strategiske mål, indkøbsstyrke, salgskanaler, leveringssikkerhed, viden – og efter et stykke tid mangler man også vækst. Og så har man vedvarende masser af frustrationer!
Det her er – for virksomheder, der ønsker at blive større – en fælles udfordring, og her spiller de store virksomheder en afsindigt vigtig rolle. De store har jo bevist, at de nærmest kan alt det, som de små kæmper med. De har eksperter og afdelinger, der kan klare det hele.
Men de små kan så til gengæld noget helt andet. De har bevaret den fundamentale kreativitet, der skaber nyt hele tiden, og – tro mig! – mange af de store kæmper løbende med lige netop dette.
Jeg vil vove den påstand, at det er stort set umuligt at blive stor uden hjælp fra de store – eller alternativt en enorm mængde risikovillig kapital. Det kræver så fantastisk meget viden at vokse og fastholde en vækst, at det, uanset hvor dygtig man er som lille, ville være en større risiko at kæmpe videre alene og altid føle de store puste sig i nakken, end at alliere sig. Så jo, de store er en absolut nødvendighed for at nogle af de små overlever børnehavealderen!
Men her er det, at vi alle skal træde varsomt, for godt nok er de vigtige, men er alle små egnede til at samarbejde med de store? Det er her kæden hopper af for de fleste:
”At samarbejde med de store, plejer jeg at sige, er det samme som at sætte sit privatliv under bankens og statens administration. Ens baby kommer på kostskole.”
Så derfor er det så forsvindende få, der reelt får en succes ud af et samarbejde, vi har Malene Birger som et skoleeksempel på, hvordan en kreativ ildsjæl er lykkedes med at skabe en succes i et tæt samarbejde med IC, men igen har det uden tvivl være en stor personlig investering fra Malenes side, der har krævet en næsten uhørt tilpasningsevne. (Efter redaktionens slutning har Malene Birger i øvrigt apropos solgt sine aktier til IC Companys, red.)
Karen Simonsen er gået i samarbejde med DK Company, et samarbejde som igen har krævet Karens fulde accept af nogle helt andre arbejdsvilkår end dem, hun startede ud med.
De store kan kun finde ud af det med at være store. Så hvis man vil samarbejde med dem, er forudsætningen, at man selv vil være en del af et stort – og ofte tungt – system, man ikke selv kan påvirke ret meget.
Min konklusion må være den, at de store er vigtige for nogle af de enormt tilpasningsegnede små virksomheder, men så absolut ikke for dem alle! Med det sagt, så er fremtiden for de store afhængig af, at der hele tiden er små og dygtige brands, der tør differentiere sig, vove næbet og vise trends og innovation, som de store kan gå på opdagelse i. Måske burde en af de store modevirksomheder oprette en ”fashion-fond” til de små, så de små får et tilskud til al den inspiration, de dagligt fylder på os alle?
Bianca Hegedüs er direktør for konsulentvirksomheden Hegedüs Creative Consulting, der med en lang række af danske mode og livsstilsvirksomheder i kundekartoteket hjælper livsstilsforetagender til vækst. Bianca Hegedüs har tidligere blandt meget andet været kreativ chef i Magasin, Designchef i Redgreen og Marketingchef hos Skagen Designs. FashionForum.dk har mødt den skarpe konsulent, der i en interviewrække vil dele sine egne betragtninger fra den danske og den internationale modebranche – uden at pakke sine holdninger ind i vat.