Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

article_Ganni: Den dybe tallerken skal ikke genopfindes hver gang

Ganni har med Nicolaj Reffstrup i spidsen gennemgået et markant ansigtsløft de seneste tre år.
Ganni har med Nicolaj Reffstrup i spidsen gennemgået et markant ansigtsløft de seneste tre år.

Egentlig har Ganni eksisteret i ti år. Men det er kun små tre år siden, Nicolaj Refstrup og hans kone Ditte investerede i virksomheden. For 12 måneder siden satte han sig i direktørstolen i tæt parløb med Gannis oprindelige stifter Frans Truelsen for at give brandet en markant overhaling. Og strategien har siden da været klar: produktet skal i højsædet og processerne systematiseres.

”Vi har været igennem en relancering af mærket, og derfor går produktet forud for alt andet. Ellers har det først og fremmest været vigtigt at få lagret noget viden i virksomheden, så den dybe tallerken ikke skal genopfindes hver eneste gang. Salgsmæssigt har vi fokuseret på at bygge hjemmemarkedet (Skandinavien, red.) op, men samtidig er vi så små, at vi er suckers for volumen. Det betyder, at vi har etableret os i mange markeder via agenter på meget kort tid – det, der i min gamle branche ville blive kaldt en ‘spray and pray’-strategi,” siger Nicolaj Reffstrup med et smil.

Produktionen skal være rentabel
Ganni hører ikke til blandt landets største mærker, og når de klokken 16 i dag, fredag, åbner ny butik i Odense, er det da også kun deres tredje i Danmark foruden deres webshop. Derudover sælges mærket i 45 danske og knap 250 udenlandske multibrandbutikker, og for Nicolaj Reffstrup har det lige fra begyndelsen været alfa og omega at få produktionen op i en rentabel størrelse, forklarer han:

”Det skaber så mange problemer at være lille. Man er altid nederst i hierarkiet hos producenterne. Nu har vi nået et minimumsvolumen, og nu skal vores altid pressede likviditet bruges til at stabilisere virksomheden, vækste de nuværende markeder i et fornuftigt tempo og samtidig åbne flere egne butikker.”

”Det har været planen fra starten at have en god balance mellem egen retail og wholesale. Egne butikker giver bedre kontrol over cashflowet, og du får en langt bedre føling med slutkunden, og det kommer igen dine wholesalekunder til gode, når du udvikler dit produkt. Endelig er det et fantastisk marketingværktøj – for mange slutkunder er du først et rigtigt brand, når du har egen butik.”

Vil selv!
Gannis udenlandske markeder tæller indtil videre udelukkende wholesale til en række europæiske lande samt Japan og USA, og her har det været vigtigt for Nicolaj Reffstrup, at mærkets agenter i de respektive markeder har været indstillet på, at slutmålet er gennem wholesale til multibrandbutikker at skabe genkendelse nok til på sigt at kunne åbne egne retailbutikker lokalt.

”Vi vil som udgangspunkt etablere butikker i alle de markeder, vi er på,” understreger han – men tilføjer straks:

”Vi er dog ikke interesserede i ’vækst for vækstens skyld’, det er lige så vigtigt for os, at vi kan stå inde for det, vi laver.”

Ganni – con amour
Og det kan både Nicolaj Reffstrup og hustruen Ditte Reffstrup, der er Gannis kreative chef.
 
”Hvis du virkelig vil tjene penge, er vores hjørne af markedet ikke det bedste. Groft sagt er der kun to typer tøjvirksomheder, der er rigtigt profitable: volumen og luksussegmentet. Midtersegmentet, hvor vi er, er per definition under pres. Der er næsten samme krav til markedsføring, produktkvalitet og kollektionsudvikling som luksusmærkerne, men mindre marginer at rutte med,” siger han og understreger til slut, at Ganni er meget mere end blot ren forretning for ham.

”Det er langt hen ad vejen et ’con amour’-projekt – ikke bare en kynisk business case-investering. Var det bare det sidste, ville man kaste sig over noget andet. Til gengæld er det, det bedste job, jeg nogensinde har haft i en fantastisk branche i rivende udvikling.”

Ganni åbner i Vintapperstræde 19, Odense C fredag den 26. november kl. 16. Mærket har desuden egne butikker i Århus og i Illum i København.