article_Tag kontrol over dit brand!
Det er vigtigt at kende sine retailkanaler - for det er ikke nødvendigvis det samme, der er vigtigt for alle brands.FashionForum.dk har bedt en række danske eksperter om input og gode råd. Her deler Helle Katholm Knutsen, der til dagligt skriver for det internationale magasin Detail on Retail, sine tanker om branding:
Jo mere du bevæger dig fra rollen som ren wholesaler mod retail, desto mere kontrol tager du over dit brand. Det betyder dog samtidig, at din organisation skal kunne håndtere flere og mere komplekse opgaver inden for alle de seks retailelementer: brand, distribution, produkt, drift, design og mennesker. Alt skal optimeres i retning mod shoppingoplevelsen.
Første skridt til at kunne færdes hjemmevant på multikanal-markedet er at kende kanalerne og finde ud af, hvor dine kunder kommer. Det er langt fra sikkert, at du vinder ved at være alle steder, både online, offline, i småbyer og hovedstæder. Dernæst kommer en hel række spørgsmål som f.eks. hvilke af dine produkter egner sig til hvilke kanaler?
Det er let nok at identificere virksomheders distributionsstrategier ude i shopping-universerne, og det er lærerigt at studere dem: Tjek Desigual, der har bygget hele deres virksomhed op på at være i så mange kanaler som muligt. Ikke nok med, at de er i de største storcentre – de er på samtlige etager! Tjek H&M, der selv har skabt huse med plads til alle kanalvalg, eller Hermès, der kommunikerer og sælger i deres eget eksklusive univers.
I mange tilfælde er online-kanalerne perfekte til at sende invitationer til offline-oplevelsen og den tilhørende shoppingaktivitet. Alle kanaler skal skabe platforme, som kunder vil elske at mødes på, og indhold, der kan gøde den sociale proces.
For de brands, der skal vælge vejen ud på det globale marked med monobutikker, er det en overvejelse værd IKKE at vælge øretævernes holdeplads som første prioritet. Flere danske fashion brands har brændt sig på partout at ville prøve kræfter med Paris. Det findes andre spændende byer end London og Paris, hvor man kan finde oplevelsesbegærlige kunder. Prøv også at være kreativ, når det gælder butikkens placering. Find et sted med en historie, der kan spille sammen med brandet og skabe synergi, som Acne gjorde det med med flagskibsbutikken i den stockholmske Kreditbanken, der blev verdenskendt i halvfjerdserne for at lægge navn til Stockholmssyndromet.
Og så lige til allersidst: Er du på jagt efter forretningsmulighed på alle kanaler, så tjek en hidtil overset målgruppe, nemlig dem man kalder “de ældre”, dem der har passeret deres 45. leveår. Det vil sige kunder, der er aktive, oplevelsesorienterede og for manges vedkommende er ganske velbeslåede (og så forventes en stor del af dem at blive mere end 100 år gamle!) – Dine kommunikationsfolk vil elske udfordringen…
Læs også:
Cool brands har kunder på hjernen
Sådan griber du retail an