Webshoppen er livsvigtig for små butikker
Kun virksomheder med færre end 100 ansatte er i fare, viser ny rapport fra Deloitte. En webshop er løsningen.De små og mellemstore danske tøjbutikker lider hårde tab. Det viser ny rapport fra Deloitte.
De danske modebutikker landede i 2009/2010 et samlet resultat på i alt 176 mio. kr., og selvom det er – om end beskedne – seks mio. kr. mere end året inden, er der stadig langt op til det mere end dobbelt så høje resultat, branchen kunne bryste sig af for to år siden, hvor der blev tjent 405 mio. kr. på tværs af detailleddet.
Det er den nyeste analyse af modebranchen fra Deloitte, der påpeger de grelle resultater, og af den tredjedel af de danske tøjforretninger, der defineres som værende i ’farezonen’ – kendetegnet ved lille indtjening og lav soliditet – har samtlige færre end 100 ansatte.
Ifølge Peter Kvistgaard Toft, statsautoriseret revisor hos Deloitte, er der imidlertid i hvert fald ét værktøj, de små butikker bør gøre brug af for at hævde sig i konkurrencen om kunderne.
”Den lille unikke detailbutik vil have langt større chancer med en webshop. Webhandlen stiger markant, og det er altafgørende for de små at have have styr på denne salgskanal,” siger revisoren.
Antallet af indkøb på nettet er næsten seksdoblet siden 2003, og ifølge en undersøgelse lavet af Epinion for DI Handel, handler halvdelen af danskerne på nettet mere end en gang om måneden, og i særlig grad købes der tøj.
Peter Kvistgaard Toft understreger da også afslutningsvis, at danskerne stadig køber nyt til klædeskabet:
”Så længe arbejdsløsheden er stigende, vil vi se efterdønninger af krisen. Men vi vil, tror jeg, trods alt se en stigende efterspørgsel og vækst i privatforbruget.”