Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Messedirektør: Stemningen har aldrig været bedre

Direktør for Gallery-messen Christian Gregersen er glad oven på AW11-messen.
Direktør for Gallery-messen Christian Gregersen er glad oven på AW11-messen.

Med 65.000 besøgende på vinterens fire modemesser, er det en positiv messedirektør, FashionForum.dk har i røret. Christian Gregersen, adm. direktør for Gallery – den store modemesse i Forum – er fornøjet over den netop overståede messe.

”Jeg har helt alvorligt aldrig oplevet så god stemning på messerne. Og jeg har aldrig hørt om, at der er blevet hentet så mange nye kunder på én messe,” siger han til FashionForum.dk.

Meget positive
Han har ingen umiddelbar forklaring på, hvad den positive udvikling skyldes.

”Jeg ved ikke, om det handler om lavere forventninger, men udstillerne har været meget positive oven på denne messe. Vi har også set væsentligt flere internationale indkøbere,” indskyder han.

Den nye strategi med kun at holde messen åbent torsdag til lørdag, som messerne indledte i sommer, bærer også frugt:

”Vores udstillere er enormt glade for, at messen nu kun er åben tre dage. Den sidste dag behøves ikke, folk bliver alligevel trætte og vil hjem,” siger Christian Gregersen og tilføjer, at de andre store modemetropoler jo også lader sig nøje med tre dages åbningstid.

Brands tilbage i stalden
Direktøren er også glad for, at nogle af de brands, der for få sæsoner siden flyttede fra messen og ud i private showrooms og showroomfællesskaber nu er tilbage under taget i Forum. Og det handler også om, at det er på messerne, der er flest gæster:

”Man får jo ikke tilfældige indkøbere forbi de private showrooms. På messen kommer man derimod forbi en stand, ser noget man kan lide. Der falder flere spontane handler her. De fleste indkøbere har for travlt til at besøge de små showrooms.”

Han mener bestemt, der foregår handler på messen, som ikke var arrangeret, endsige forberedt, før ankomst:

”Indkøberne på en messe er jo ikke anderledes, end vi er, når vi går i supermarkedet. Det er et spørgsmål om forventninger og følelser, at falde over noget, man godt kan lide og så blive fristet,” siger han.

Shuttleservice igen-igen
Et nyt tiltag, der har set dagens lys ved denne messe, er shuttleservicen, hvor både busser og 30 biler kører mellem de fire messer for at få indkøberne så gnidningsfrit som muligt fra sted til sted – og det er en succes, der bliver gentaget til sommer:

”Shuttleservicen har fungeret vildt godt. Bilerne har været fulde, og vi regner med at indsætte flere biler til sommer,” slutter Christian Gregersen.

Gallery blev denne gang besøgt af ca. 11.500 gæster, CPH Vision af ca. 12.400, CIFF og CIFF Kids af ca. 26.500 og Terminal 2 af ca.  13.800 gæster. Knap 2.530 forskellige brands fra ind- og udland viste deres kommende kollektioner ved Copenhagen Fashion Week AW11. De i alt 65.000 besøgende er besøgstal for de fire messer sammenlagt – der vil altså være gengangere fra messe til messe. Christian Gregersen skyder på, at ca. 15.000 besøgende er ‘gengangere’.