Wackerhaus leder efter investor med CBS i blodet
Det danske brand Wackerhaus er på udkig efter en pengemand med hjertet på rette sted.Kreativiteten er stadig i højsæde hos danske Wackerhaus, men forretningssansen er så småt krøbet ind under designer Trine Wackerhausens hud.
”Dette år er det første, hvor vi har beregnet overskud. Det er helt vildt motiverende. Jeg kan godt lide, at der er penge i det – nu kan man øjne noget forretning,” siger designeren.
Og hun har knoklet for at nå til, hvor hun er i dag:
”Det har krævet sindssygt meget arbejde at skabe brandet, jeg ved ikke, hvad det ville svare til i kilowatttimer. Men nu kører det endelig i nul, og det giver et kæmpeløft,” stråler Trine Wackerhausen.
En med businesssans
Derfor er designeren, der i 2010 vandt Max Factor New Talent Award, også på udkig efter en investor, der kan hjælpe drømmen om ekspansion ud over stepperne. Men ikke en hvilken som helst investor.
”Jeg har vitterligt ikke noget CBS i blodet selv. Det skal være en med businesssans, der ved hvordan man forhandler,” siger hun.
Lige nu driver Trine Wackerhausen sin virksomhed alene med én anden fuldtidsansat, så en potentiel investor skal helst være indstillet på at fungere som en aktiv del af Wackerhaus-teamet.
”Jeg har ikke lyst til en helt ’silent partner’. Jeg vil have en, der har ondt i maven sammen med mig, en der har kompetencer inden for branchen,” siger Trine Wackerhausen.
Trak følehornene til sig
Hun fortæller, at hun var én enkelt underskrift fra at hive en investor ind i efteråret – men hun trak følehornene til sig i tide.
”Jeg præsenterede kontrakten med investoren for min advokat. Jeg synes, den så helt fin ud. Men min advokat udbrød straks: det der gør du bare ikke,” griner designeren.
Et enkelt pennestrøg ville nemlig have gjort Trine Wackerhausen præcis lige så sårbar som fx Camilla Stærk på den hårde måde har lært, man aldrig må være i sin egen virksomhed – for så risikerer man, at den en skønne dag slet ikke tilhører en selv.
”Jeg sad og følte mig som en på fjorten,” siger designeren, der droppede investoren og af samme grund er meget opmærksom på at få sine rettigheder – fx retten til sit eget navn – skrevet præcist ind i en eventuel fremtidig investorkontrakt.
”Men selvom jeg var tæt på at brænde fingrene, håber jeg stadig at få en investor koblet på. Det må du hellere end gerne skrive,” tilføjer hun.
Stille og roligt
Trine Wackerhausen etablerede sit brand Wackerhaus i 2003 efter at have taget afgang fra Beckmans School of Design i Stockholm i 2000. Hun viste sin første rigtige kollektion på CPH Vision i foråret 2007, men hendes varer lå allerede da i den lille og eksklusive københavnerbutik Sabine Poupinel & Co. I dag bliver hendes tøj solgt i 11 europæiske og seks amerikanske butikker, samt hos en enkelt forhandler i hhv. Canada og Caribien.
”Udviklingen har egentlig været meget stille og rolig, og salget er nok gået lidt langsomt, ift. hvad det kunne have været,” siger hun men tilføjer, at hun er glad for den rolige opstart. Den har nemlig også givet luft og plads til, at designeren kan udfordre sig selv.
Trines benspænd
Da Trine Wackerhausen satte i gang med arbejdet omkring sin seneste kollektion, AW11, havde hun nemlig helt fra første skitse spændt ben for sig selv: for nu skulle hun vise verden noget nyt.
”Jeg var virkelig stolt af min SS11-kollektion (som blev vist under sommermodeugen, red). Men jeg havde en følelse af, at nu havde jeg vist, hvad jeg kunne i min egen comfort zone – jeg måtte udvikle mig.”
Derfor besluttede designeren at forlade det bekvemme og bekendte og kreere en kollektion spækket med sex og med lidt færre af de lidt drengede detaljer, der ellers har kendetegnet brandet:
”Jeg var totalt nervøs for at lave denne kollektion. Jeg var bange for ikke at kunne imponere mig selv efter sommerkollektionen,” fortæller designeren, der bævede af nervøsitet, da hun under Copenhagen Fashion Week i februar lancerede sine nyeste design.
Glad for udviklingen
Men selv var hun ganske stolt af resultatet:
”Jeg havde tænkt, at jeg ville blive høvlet ned for den her, fordi det ikke rigtigt ligner det, jeg plejer at lave. Men jeg kan godt lide udviklingen – det her er mere voksent,” siger hun.
Og så var der for øvrigt ingen grund til at frygte kritikerne, slutter designeren:
”Jeg har fået sindssygt meget ros. Jeg forstår det ikke helt selv.”
Læs mere om Wackerhaus her.