Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Store størrelser sælger som aldrig før

Plus-size-beklædning forventes at tegne sig for en fjerdedel af tøjomsætningen i Storbritannien i år.
Plus-size-beklædning forventes at tegne sig for en fjerdedel af tøjomsætningen i Storbritannien i år.

Knap en fjerdedel af det tøj, der bliver langet over disken i Storbritannien i år, vil være såkaldt ‘plus-size’, altså tøj i store størrelser. Det spår retailanalysebureauet Verdict.

Markedet for plus-size dametøj er nemlig vokset betydeligt gennem de seneste år, og det får Verdict til at spå en vækst til godt 23 pct. i år mod knap 19 pct. i 2006.

Særligt under krisen har plus-size-mode vist sit værd og holdt skansen – væksten har kontinuerligt været højere i denne kategori end i de mindre tøjstørrelser.

En femtedel af salget
En rapport fra trendbureauet WGSN viser, at plus-size på nuværende tidspunkt tæller næsten en femtedel af det tøj, der bliver solgt. Plus-size defineres som tøj i en britisk str. 18 og derover, svarende til en dansk str. 46.

En række store detailkæder har introduceret plus-size kollektioner, og det betyder at markedslandskabet forandrer sig. Mainstream-butikker konkurrerer nemlig pludselig med niche-mærkerne, og resultatet er ifølge Fashionunited.co.uk, at kunderne bliver mere krævende og forventer et bredere udbud end tidligere.

Også internettet har vist sig en rentabel salgskanal, tidligere var postordre populært blandt plus-size-kunder, og skiftet til online-salg er således en naturlig udvikling.

Facon frem for størrelse
Jane Fenlon Smith, der er produktmanager for Triumph i Storbrittanien fortæller, at der også er sket et skifte – hvor man tidligere har talt om ’størrelse’, taler man nu om ’shape’ – ’form’.

”Vores største fokus har gennem de seneste to sæsoner været på shapewear,” fortæller hun. Shapewear er en form for undertøj, der løfter og strammer ind. Jane Fenlon Smith fortsætter:

”Form-debatten er stadig et hot emne i medierne, engang handlede det om tøjstørrelser, så handlede det om tynde vs. kurvede modeller, og selvom denne debat stadig kører, handler det nu mere om facon, og om sundhed. Jeg tror, kvinder vil nyde ikke længere at blive defineret ud fra deres størrelse, men mere ud fra deres facon,” siger hun.

I den britiske kæde af stormagasiner, Marks & Spencer, har man fordoblet salget af såkaldt shapewear på blot et år.

Foto: Triumph.