Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Agent: Få styr på Storbritannien

En London-agent giver fem gode råd til danske brands med ekspansionsdrømme i Storbritannien.
En London-agent giver fem gode råd til danske brands med ekspansionsdrømme i Storbritannien.

Det britiske marked er ikke en let nød at knække. Lasse Hansen arbejdet i Storbritanniens modeindustri de seneste syv år og drevet eget modeagentur i London de seneste fire.

Han har en række gode råd til, hvordan man griber det britiske marked an som nybegynder. England minder nemlig ikke om de andre europæiske markeder men læner sig i langt højere grad op ad USA, når snakken falder på moderetail.

Lasse Hansen har følgende fem gode råd til den danske modevirksomhed, der pønser på at ekspandere til UK:

Udseendet tæller.

”Lookbook’en skal være perfekt. Du skal ikke sende noget ud, hvis ikke du har en skarpskåret engelsk pressemeddelelse at vedlægge. Britiske stormagasiner bliver kontakter af hele verden – og det gør de britiske agenter for den sags skyld også. Derfor er det vigtigt at have forberedt sig til fingerspidserne,” fortæller agenten, der netop er rykket tilbage til København, men stadig fungerer som konsulent i den britiske modebranche.

Kend din modtager.

”Hver eneste afdeling i Harrod’s (eksklusivt stormagasin i London, red.) har sin egen højtrangerende indkøbschef. Og hvis du kontakter chefen for lingeri med din herretøjskollektion, ryger din henvendelse direkte i skraldespanden – og din mailadresse bliver blokeret. Der er alt for mange, der kaster sig ud i det britiske marked uden at ane noget.”

Hold dine forbindelser varme.

”Det er meget svært at blive introduceret til de rigtige mennesker, så kommer du først ind i varmen, betyder det meget, at du ringer dem op engang imellem – spørger hvordan det går. Man skal opbygge et forhold til de mennesker, man arbejder med. Der minder England nok mere om USA end om fx Tyskland. Storbritannien er specielt, fordi det der handler enormt meget om, hvem man kender.”

Alt kan forhandles.

”Som tiderne er lige nu, kan du forhandle med alle. Hvis jeg som agent synes, at dit mærke er fedt, flytter jeg mig gerne. Det er jo en byttehandel. Hvis du kan tilbyde mig et fedt brand, kan jeg tilbyde dig en lavere takst. Hvis en agent ikke vil rykke sig for dig, er det et udtryk for, at vedkommende ikke tror nok på dit brand,” siger Lasse Hansen, der forklarer at startkommissionen ofte er højere hos de britiske agenter, end hos deres europæiske kolleger.

Få dine penge hjem – straks.

”Det duer ikke at lave ’sale on return’ (kommissionssalgs, red.) i England. Markedet er for ustabilt, og man risikerer at brænde fingrene. Måske kan man gøre det i en enkelt butik for at være til stede og få omtalen, men du må ikke basere hele din tilstedeværelse på det,” siger agenten, der selv brændte fingrene, da to store kunder pludselig ikke kunne levere deres  varer, fordi deres andre samarbejdspartnere ikke kunne betale.”

Modezonen afholder på torsdag i samarbejde med DM&T og Dansk Erhvervs ”Textil & Tøj” Speeddating for UK-agenter, hvor ni britiske agenter er rejst til Danmark for at møde i alt 40 danske brands. Læs reportage fra dagen på FashionForum.dk i næste uge.

LÆS OGSÅ: London overhaler New York og Paris

Læs mere om Lasse Hansen her.