Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Styrk dit brand og design gennem bedre pasform, København

Du kan sagtens være en str. 38 i den ene butik og en str. 42 i den anden. I modebranchen er målebåndet nemlig røget ud af vinduet til fordel for såkaldt ’vanity sizing’ – forfængelighedsstørrelser, og det forvirrer kunderne mere, end godt er.   

Vanity sizing dækker over det fænomen, at størrelserne bliver mindre og mindre, mens tøjet – og kunderne – bliver større, og det er en udvikling, der koster branchen dyrt på bundlinjen.

”Vanity sizing er et kæmpeproblem, for forbrugerne kan ikke finde rundt i det,” siger Claus Rusberg til FashionForum.dk. Han har efter mange år i konfektionsbranchen sammen med sin bror udviklet et patentansøgt pasform- og størrelsessystem. Virksomheden bag konceptet hedder Uniqsize A/S.

Både vanity sizing og faktum, at modetøjspasformen ikke har ændret sig i takt med den kropslige udvikling, kvinden som følge af højere levestandard har gennemgået, betyder, at en lang række kvinder har svært ved at gennemskue, hvilket tøj der passer.

Det fortæller Claus Rusberg, som derfor mener, at en fælles europæisk kodering med udgangspunkt i kropsmål var at foretrække, så en given størrelse har samme mål, hvad enten du befinder dig i Portugal eller Polen. Det vil ifølge Claus Rusberg øge kundernes loyalitet og dermed nedbringe de enorme summer, virksomhederne taber på blandt andet returvarer og udsalg hvert eneste år.

”Et sådan kodesystem har ingen eller meget lange udsigter, og derfor valgte vi efter deltagelse i det Fælles Europæiske Størrelsessamarbejde (EN 13402, red.) at udvikle vores egen Uniqsize-kode, der udspringer af  tre kropsmål,” slutter han.

Dansk Mode & Textil afholder i samarbejde med Uniqsize i maj to gå-hjem-møder om, hvilke fordele man som virksomhed kan opnå ved at standardisere sin størrelser og tilslutte sig UNIQSIZE konceptet.

Gå-hjem-møde i henholdsvis Herning og København, "Styrk dit brand og design gennem bedre pasform".

Herning
Dato: Mandag den 16. maj 2011, kl. 14.00 – 16.00
Tilmelding: Senest 7. maj 2011. Tilmeld dig her.
Sted: Dansk Mode & Textil, Birk Centerpark 38, 7400 Herning
Pris: Gratis for medlemmer af DM&T, 250 kr. for ikke-medlemmer.

København
Dato: Onsdag den 18. maj 2011, kl. 14.00 – 16.00
Tilmelding: Senest 7. maj 2011. Tilmeld dig her.
Adresse: Dansk Mode & Textil, Vestergade 2 C, 3., 1456 København K
Pris: Gratis for medlemmer af DM&T, 250 kr. for ikke-medlemmer.