Modebranchen hopper på QR-vognen
I marts gennemførte H&M en testkampagne for at tjekke markedet for QR-koder.I marts gennemførte H&M en testkampagne; På plakater, Facebook og i nyhedsmails gav den svenske koncern danske kunder mulighed for ved at scanne en QR-kode eller sende en sms at opnå 20 pct. rabat på en valgfri vare.
Mediacom, markedsføringsbureauet der stod bag kampagnen for H&M, skabte kampagnen for at teste, hvorvidt kunderne var villige til at scanne en QR-kode, og resultatet var over al forventning:
”Der var dobbelt så mange, der scannede koden, som der var brugere, der sendte en sms for at opnå rabatten. Selv hvis det havde været en 50/50-fordeling, havde det været fint, men det her var virkelig godt,” siger Steffen Krabbenhøft, der er chef for mobil markedsføring i Mediacom.
Han fortæller, at H&M-kampagnen primært havde til formål at skabe trafik i butikken, når koden var scannet, modtog man en elektronisk kupon, der kunne indløses i en butik. Men det er absolut ikke kun tilbudsjægerne, man skal have i tankerne, når man laver reklamer med QR-koder, understreger direktøren:
Mange muligheder I QR
”Der er virkelig mange muligheder. For mig at se, kan modebranchen især få glæde af muligheden for at vise videoer. Forestil dig en trykt undertøjsreklame, der giver læseren levende billeder på mobilen. Du kan som brand fortælle en anden historie. QR og video hænger rigtig godt sammen.”
Næsten halvdelen af alle danskere mellem 15-70 år har på nuværende tidspunkt en smartphone, og der er en god pointe i at begynde at lade fx sms-respons overgå til QR-koderespons, understreger Steffen Krabbenhøft:
”Der er ikke transmissionsudgifter forbundet med scanningen, det er der ved sms-kampagner, hvor man skal sende en besked til et nummer for at deltage i en konkurrence. Det er omkostningsfrit, så dine udgifter løber ikke pludselig løbsk, hvis mange reagerer.”
Ram din kernemålgruppe
En anden fordel ved scanninger frem for sms’er, er, at det er meget nemmere at holde styr på sin målgruppe:
”Du kan tracke præcis, hvordan du rammer hos kernemålgruppen,” forklarer direktøren med henvisning til, at man typisk registrerer fx alder og køn, når man downloader en scanning-app.
På spørgsmålet om hvorvidt han forventer, at modebranchen tager QR-kode-markedsføring til sig, svarer Steffen Krabbenhøft afslutningsvist:
”Vi kommer helt sikkert til at se H&M gøre det igen. Det er rigtig stor interesse for det her.”
LÆS OGSÅ:
QR-ekspert: Pas på indholdsløs markedsføring
Sådan: Skab merværdi med QR-koder