Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Flere fine besøg ved Copenhagen Fashion Week

Copenhagen Fashion Week og modemesserne har gjort deres for at trække internationale gæster til landet.
Copenhagen Fashion Week og modemesserne har gjort deres for at trække internationale gæster til landet.

I denne uge spækkes den danske hovedstad til bristepunktet med modefolk fra ind- og udland, når Copenhagen Fashion Week igen sætter byen på den anden ende. Og især bør sættes en fed streg under de udenlandske modebesøgende, for både folkene bag Copenhagen Fashion Week og bag modemesserne har gjort deres for at trække internationale gæster til landet denne gang.

Onsdag kunne Anne Christine Persson, udviklingsdirektør på Copenhagen Fashion Week fortælle om, at der var sørget for prominent presseopbud blandt andet fra amerikansk Vogue, og i dag forlyder det fra de fem store modemesser, CIFF, Gallery, CPH Vision, Terminal-2 og CPH Kids, at disse har skaffet indkøberbesøg fra en række af især Sveriges og Tysklands stærkeste butikker til landet.

Simon Hansen, der er projektleder på samarbejdet mellem messerne og brancheorganisationen Dansk Mode & Textil fortæller, at man har fokuseret på svenske indkøbere efter ønske fra de danske modebrands:

”For os har det været enormt vigtigt at lytte til branchens ønsker, og vi er også meget bevidste om at fastholde Københavns position som Nordeuropas modehovedstad,” siger han og fortsætter:

”Samtidig er vi også meget opmærksomme på, hvordan Europas økonomier udvikler sig, og derfor er Norge, Sverige og Finland ekstra interessante. Kigger man på, hvor stor en andel af privatforbruget, der går til indkøb af tøj ligger netop disse tre lande i Europas absolutte top.”

Derfor vil indkøbere fra nogle af Sveriges stærkeste butikker – Nitty Gritty, Aplace og Grandpa – være repræsenteret i København, mens også en række interessante finske retailere bl.a. Stockmann og Beam Hill vil være til stede. Fra Norge kommer bl.a. Habittgruppen og Høyer-kæden. Omkring 30 af i alt 100 inviterede indkøbere er fra de nordiske lande, oplyser Simon Hansen.

Foruden Norden har messerne og DM&T også kigget til vore sydlige naboer, da de udsendte invitationerne.

”Det tyske marked kan være vanskeligt at overskue, men gennem platformens (messesamarbejdets, red.) solide tyske netværk, har man fundet frem til nogle af butikker, som er trendsættende på det tyske marked. Der er her tale om butikker som Le Shop, Apropos og Soto store,” lyder det. Disse suppleres af indkøbere fra de store kæder Modepark Röther, Karstadt og Walz.

Fra resten af Europa er inviteret repræsentanter fra bl.a. Dover Street Market (UK), Liberty (UK), Antonioli (IT), Pigalle (FRA), ASOS (UK/int.), Urban Oufitters (UK), Hunting and Collecting (BEL) og Baltikums vigtigste kæde af stormagasiner, Apranga.