Anmeldelse: Tabernacle Twins SS12
Farverige print og markante skuldre var i fokus i Tabernacle Twins iscenesatte univers.Tabernacle Twins deltog for første gang i Copenhagen Fashion Week i 2010, hvor brandet udstillede den eventyrlige SS11-kollektion ’So it begins’ på et galleri på Vesterbro. Men det er første gang, at Tabernacle Twins afholder modeshow under modeugen – et modeshow under titlen ’Jack in a Box’, som afholdes i det gamle Radiohus’ koncertsal.
Bag Tabernacle Twins står modedesigneren Vibe Lundemark, som er uddannet fra Royal College of Art i London i 2009. Designeren er især kendt for sit farverige prints og legesyge tilgang til mode og hun udforsker på interessant vis grænsen mellem mode og illustration.
Koncertsalen var et passende valg af lokation for designeren, som havde lagt meget vægt på det visuelle udtryk og musikkens effekt for showet. To fladskærme dragede tilskueren ind i illustrationer af Tabernacles Twins sære univers i tonerne fra fløjtespil, som med et blev afbrudt af pulserende beats og så var showet i gang.
Det surrealistiske univers blev yderligere forstærket af de to første modellers indtræden. Iført komplementerende design i en henholdsvis varm orange og kølig gul jakke i grafisk udarbejdet print fulgtes de to modeller i takt ned ad podiet.
Farver fra den varme del af paletten var i fokus, hvor helfarvede items var mikset med (nogle noget Stine Goya-lignende) prints i lyse nuancer af lyserød, gul og glødende orange. Kollektionen var et sommerligt og frisk pust til modeugen og bestod primært af bløde silhuetter af løse feminine sæt i tynde bomulds- og silkematerialer. Det meget lyse og sommerlige udtryk i kollektionen fik en smule kant op ad modellernes blege hud og dystre styling – en skævhed, som var nødvendig for at gennemføre showets koncept af mystik, men som desværre ikke fungerede helt efter hensigten.
[[addon]]
Printede kjoler og buksedragter er det, du skal iklæde dig næste sommer, hvis man følger Tabernacles Twins opfordring i kollektionen, som også bød på asymmetriske detaljer bl.a. i form af en voluminiøs, draperet skulder, som gav en rød tråd til kollektionen.
Showet var opdelt i tre temaer, hvor hvert tema blev igangsat af nye toner af bl.a. kirkekor. Nye prints og farver legede med kontrasten af dunkel sort mod det sommerlige lyse print. Det var dog ikke kollektionens mest flatterende kombination, og det var tydeligt, at de sæt som bestod af et mere samlet udtryk holdt i samme farvenuance eller grafisk forskelligartet print tog sig bedst ud på podiet.
Tabernacle Twins leverede alt i alt et udemærket debutshow, som nogenlunde fulgte sit koncept til dørs – bl.a. var det iscenesatte univers mere at se i den stærke intro end gennem kollektionen, som var mere tryg og vag end set tidligere hos designeren, bl.a. i SS11 kollektionen, hvor designeren tog flere chancer – en stil, der klæder Tabernacle Twins bedre som det legesyge og unikke brand, det udgiver sig for at være.