Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

2. messedag: Indkøberne tør igen gå på opdagelse

Messegæsterne er igen indstillet på at gå på opdagelse efter nye brands, de går ikke længere kun efter det, der er sikkert og sort, siger Rasmus Bak fra Libertine-Libertine.
Messegæsterne er igen indstillet på at gå på opdagelse efter nye brands, de går ikke længere kun efter det, der er sikkert og sort, siger Rasmus Bak fra Libertine-Libertine.

Det danske herretøjsbrand Libertine-Libertine har været på Gallery, messen i Forum, lige fra de lancerede den allerførste kollektion i 2009. Og der er sket meget siden da – både med brand og med messe.

”Vi har vækstet helt vildt. Vi er vokset fra at være et lillebitte filosofisk funderet brand til en kollektion på 100 styles. I dag har vi mere end 200 kunder i 12-13 lande,” fortæller medejer og salgsansvarlig i Libertine-Libertine Rasmus Bak, der bestræber sig på så vidt muligt at besøge samtlige kunder et par gange årligt – fra Australien til Amsterdam.

Rasmus Bak siger, at stemningen denne sommer er skiftet på Gallery.

”Nogle af de gamle spillere har ændret kurs, det er meget positivt. Og så er messegæsterne i højere grad indstillet på at gå på opdagelse efter nye brands, de går ikke længere kun efter det, der er sikkert og sort.”

Libertine-Libertine-stifteren priser som den første erhvervsdrivende, FashionForum.dk har interviewet, faktisk krisen som en booster:

”Vi er jo startet op på grund af krisen. Det giver en helt anden passion at skulle kæmpe for tingene,” forklarer han.

Og stemningen på messen er også god, korridorerne summer af aktivitet. Og også de besøgende er glade. Den hollandske agent Vanessa Driessen-Weertman bag agenturet Elements of Fashion fortæller, at hun denne gang besøger Danmark for at spotte nye brands, gerne nogle med knald på farverne, hun har blandt andet kig på Hanne Bloch – og så selvfølgelig for at hilse på Benedikte Utzon, der er i stald hos det lille agentur.

Hun peger på, at det hollandske marked efterhånden er så forholdsvis mættet af danske brands, at man virkelig skal have en særlig profil for at komme i betragtning:

”De skal bringe noget nyt til bordet. De skandinaviske brands passer ellers rigtig godt til den hollandske smag, der er en blanding af skandinavisk og sydeuropæisk inspiration.

”Skandinavisk design er sofistikeret, har sin egen identitet og er ikke for ’loud’,” forklarer agenten.

Hun bifalder videre, at den københavnske modeuge kombinerer messeuge og showuge.

”I Amsterdam ligger Amsterdam International Fashion Week ikke samtidig med Modefabriek (stor hollandsk messe, red.). Jeg kan virkelig godt lide København, og jeg kan virkelig godt lide, at det hele er samlet,” slutter hun.