CSR-ekspert: Man kan ikke IKKE gøre noget
Både forbrugere og virksomheder SKAL bekymre sig om kemi i tøjet, lyder beskeden fra Phil Patterson, der her giver tips til håndtering af kemi-sager.Både forbrugere og virksomheder SKAL bekymre sig om kemi i tøjet, lyder beskeden fra Phil Patterson, der med sit firma Colour Connections, hjælper virksomheder med at CSR-optimere deres indfarvningsprocesser.
”Det er ikke godt nok, at man som forbruger eller mindre virksomhed tænker at den lille smule kemikalier, der er i deres tøj, ikke betyder noget. For det gør det! Der sidder nogle et sted i verden, som producerer og håndterer tøjet – og som hele tiden er i kontakt med de kemikalier. Og bliver syge af det. Derfor skal brugen stoppes og forbrugerne skal handle bevidst,” siger Phil Patterson og understreger:
”Det er ikke bare et par fisk, der dør – det er mennesker og deres helbred, der står på spil.”
Do act!
Phil Patterson er i Danmark for at undervise på CSR-uddannelsen ”Design & Sustainable Performance Essentials”. En nobel englænder, der ikke ejer miljøaktivistens vildskab, men er så meget desto mere kontant i sine budskaber. ”Do act!”, synes hans hovedbudskab at være.
”Man SKAL reagere akut, hvis man har et produkt, der testes positiv for skadelige kemikalier, og man BØR få produktet fjernet, hvis det indeholder skadelige stoffer, som i princippet er lovlige, siger han.”
Denne september-eftermiddag mødes han med en række repræsentanter for danske modevirksomheder for at tale om vigtigheden af at have sin produktion i orden, hvad man kan gøre for at få den i orden, hvordan man håndterer det, hvis man bliver fanget i en fejl.
Vis tænder
”Først og fremmest”, siger Phil Patterson, ”det næsten umuligt at undgå kemikalier 100%. Både i tøjproduktion og generelt i vores hverdag. Derfor er det vigtigt, at se et kemikalie det i det store perspektiv og vigtigst af alt på, hvor meget af det pågældende kemikalie, man finder. Greenpeace fx tester ud fra en nul-tolerance uden at sætte resultaterne i perspektiv.”
I de mange leverandørkæder vil altid være led, der forsøger at springe over, hvor gærdet er lavest – eller vige uden om – når det kommer til brug af kemikalier. I disse tilfælde er Phil Pattersons råd:
”Vis tænder! Vis, at det ikke er ok, og at det har en konsekvens. Besøg dine leverandører, så de og andre ved, at du er en, der tjekker op på din produktion. Ellers vil du få ry som en, der ikke bekymrer sig om sin ’code of conduct’, og som én, der lader ting slippe igennem.
It’s too difficult
’Det er for svært’ er en sætning Phil Patterson høre ofte. Både små og store virksomheder finder det i mange tilfælde ressourcemæssigt for krævende at blive kemifri.
”Fokuser på målet – og på hvor I skal nå hen,” siger Phil Patterson.
Både i forhold til tid og økonomi skal man ikke regne med, at man kan nå at blive kemifri på én enkelt sæson, men derimod skal man fokusere på en langsigtet strategi. Få hjælp fra eksperter til at udarbejde en RSL-liste (Restricted Substance List) og brug velkendte, low risk leverandører, gerne nogle, der producerer for store, internationale brands, lyder Phil Pattersons råd, hvilket får en mumlen i gang i rummet.
For her rejser et nyt problem sig: Små virksomheder har ofte ikke kvantiteter nok til at komme ind på de store, anerkendte fabrikker. Samtidig, fortæller en af deltagerne, oplever flere tøjfirmaer en tendens til, at der gives flere ordre i mindre kvantiteter – hvilket nogle leverandører bruger som undskyldning for ikke at overholde de CSR-retningslinjer, der er sat. Men her er Phil Patterson hård:
”Hvis du ikke er kan sætte ordenligt produceret tøj på gaden, er det ikke den rigtige business for dig.”
Han vender dog tilbage til sin pointe om, at man skal tænke langsigtet og ikke forvente, at man kan nå at omlægge sin kemi-profil på en enkelt sæson.
"Besøg en af dine leverandører af gangen, men sørg for på sigt at tjekke alle dine produktionsled – også lynlåse og knapper, etc. – for den eneste måde, du kan undgå at blive ”fanget”, er ved at have fuldstændigt tjek på dine leverancer," siger han.
Indrøm! Og lyv aldrig.
Og hvad så hvis man bliver fanget i et kemikaliebrug? Ifølge Phil Pattersons må man acceptere, at der er forhold, der skal forbedres og problemer, der skal løses og herfra kan man sende budskabet: Fejl kan ske.
”Indrøm, at du har begået en fejl,” siger Phil Patterson, ”Lyv aldrig. Og forsøg ikke at omskrive historien.”
På det mere strategiske plan råder han til, at man udvikler gode bekendtskaber til journalister og NGOer, og at man forpligter sig til at forbedre sig og derfra deler de fremskridt, man gør. Slutteligt påpeger han vigtigheden af ikke at love for meget:
”En nul-værdi eksisterer ikke,” understreger han igen, "men derfor skal man handle alligevel."
Colour Connections