Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Webhandel - Har du husket alle kunderne?

Kunder er ikke bare kunder, og ifølge en amerikansk webekspert er der overordnet set fire personlighedstyper, du bør have i tankerne, når du indretter din onlineforretning.
Kunder er ikke bare kunder, og ifølge en amerikansk webekspert er der overordnet set fire personlighedstyper, du bør have i tankerne, når du indretter din onlineforretning.

Kunder er ikke bare kunder, og ifølge en amerikansk webekspert er der fire overordnede personlighedstyper, du bør have i tankerne, når du indretter din onlineforretning:

De humanistiske

De spontane

De konkurrenceprægede

De metodiske

De fire typer er i grove træk bygget på de personlighedstyper, den græske læge Hippokrates udredte allerede 400 år før vor tidsregning (flegmatisk, melankolsk, kolerisk og sangvinsk), og de kan bruges i arbejdet med at optimere din webshop. Det mener i hvert fald Jeffrey Eisenberg, der er en af de førende webeksperter i USA med flere bogudgivelser om emnet bag sig.

Der er nemlig milevidt til forskel fra, hvad fx de humanistiske webkunder og de spontane er ude efter.

”De spontane bliver tiltrukket af ’topsællerter’ og ’nyheder’. Det er dem, der klikker på bannere, der henviser til særligt populære farver eller snit fra din forside,” forklarer han ved årets e-handelskonference i FDIH-regi. 

Anderledes forholder det sig med de humanistisk funderede kunder. De interesserer sig nemlig mere for, hvordan andre kunder efter deres køb har bedømt de produkter, de er interesserede i:

”De vil have anmeldelser. Det er dem der tænder på, at et produkt har fået fire stjerner,” siger Jeffrey Eisenberg, som videre tilføjer, at anmeldelser i høj grad gennem den seneste tid er trådt ind som et tryghedsbarometer, kunderne pejler efter, hvor secure payment tidligere var det – for i dag tager kunderne sikker betaling som en selvfølge og bliver snarere utrygge, hvis en webshop pludselig reklamerer med dette.

”Hvis du ikke har anmeldelser (reviews), er du ikke troværdig. Og anmeldelserne skal også bruges til navigation, du kan fx vise de bedst bedømte produkter direkte på din forside,” forklarer web-eksperten.

For henholdsvis de metodiske og de konkurrenceprægede er webbutikkens søgefunktion til gengæld vigtig. Den skal være synligt og intuitivt placeret på forsiden.

”De metodiske finder deres produkt via genre, så en genreoversigt er en god ide på forsiden.”

Du kan altså med fordel lade din bruger klikke sig direkte ind på sko, bluser eller kjoler fra forsiden.

De konkurrenceprægede leder ifølge Jeffrey Eisenberg på specifikke fx skuespillere eller titler, hvilket vel i modesammenhæng kan overføres til snit, farve eller størrelse, faktorer, der altså også skal være muligt at få adgang til direkte fra forsiden.

Og det kan godt betale sig at følge rådene, for Jeffrey Eisenberg fortæller, at alene optimering af forsiden, så den trækker flere nysgerrige kunder videre ind i butikken, kan forbedre din bundlinje markant:

”Sådanne optimeringer kan føre til en stigning i din konverteringsrate (antallet af besøg i din webshop, der resulterer i et egentligt køb, red.) på helt op til 20 pct.,” slutter eksperten.