Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Jokeren skaber uro i pelsbranchen

Effekten af ansættelsen af Jokeren som kampagnemodel for Kopenhagen Fur betvivles nu af forhandlere, en moderedaktør - og Kopenhagen Fur selv.
Effekten af ansættelsen af Jokeren som kampagnemodel for Kopenhagen Fur betvivles nu af forhandlere, en moderedaktør - og Kopenhagen Fur selv.

Jokeren er den første mandlige ”pelsambassadør”, hyret af Kopenhagen Fur til at sælge pels til danske og kinesiske mænd. Men mange i branchen er uenige i valget af den danske rapper. Det skriver business.dk.

Der sættes nemlig spørgsmålstegn ved, om Jokerens image som en ”stodder” er det, der skal få mænd til at springe i pelsen – da det traditionelt er de nordsjællandske mænd, der køber pels. Og deres image passer måske ikke så godt til Jokerens, der tidligere på året blev fyret som blogger for Cover på grund af en række uheldige udtalelser om euforiserende stoffer, erkender direktør i Kopenhagen Fur, Torben Nielsen.

”Vi indkaldte ham til en kammeratlig samtale, fordi vi havde behov for en forklaring. Vi kan ikke stå inde for, hvis han kører rundt på de danske landeveje med 200 kilometer i timen påvirket af euforiserende stoffer,” siger Torben Nielsen til Business.dk. Ansættelsen af Jokeren skete da også kort tid før udtalelserne fik den danske rapper i vælten. 

Men selv efter kampagnen er kommet frem, er Torben Nielsen ikke sikker på effekten af valget af Jokeren.

”Hvis jeg skal være hudløst ærlig, så ved jeg ikke, om Jokeren vil overbevise mange mænd om, at de skal gå med pels,” fortæller han, hvilket står i kontrast til marketingdirektør Patrizia Venturelli Christensens udtalelser, da han blev ansat.

Dengang sagde hun at: ”Han (Jokeren, red.) er nysgerrig, alsidig, dybt professionel og med stor personlig integritet, og jeg er sikker på, at han er den rette til at bane vejen for pels til mænd herhjemme.”

Men Kopenhagen Fur er ikke alene om at dele sine bekymringer. Både Euromans moderedaktør, Frederik Andersen, samt en række forhandlere fortæller til Business.dk, at de tvivler på Jokerens effekt som pelsambassadør.

”Jeg ved ikke, om han rammer bredt nok. Han taler nok mest til de under 40-årige,” siger Margit Gjerding, indehaver af Margit Pels i København, men tilføjer samtidig, at det er godt, at Kopenhagen Fur har forsøgt at finde en ”rå mandetype”.

”Der er for meget hiphop og bling-bling og Jokeren. Det havde været meget bedre, hvis man havde fået fat i en af de internationalt anerkendte skuespillere som Nikolaj Lie Kaas, Mads Mikkelsen eller Ulrik Thomsen,” siger en anden forhandler, der dog af hensyn til samarbejdet med Kopenhagen Fur, ønsker at være anonym.

Og Frederik Andersen, moderedaktør på Euroman, peger videre på det kinesiske marked som ikke-kompatibelt med Jokeren.

”For at få gennemslagskraft skal kineserne have et forhold til manden, eller også skal han være særdeles flot som modeltype. Og der må jeg nok sige, at jeg kan pege på de første 200 danske mænd, som ville være et bedre valg,” fortæller han.

Kilde: Business.dk.