Ny rapport: Forbrugerne er trygge, når de køber tøj
Tøjbranchen kan godt være stolt af sig selv, nu hvor 2011 så småt går på hæld. Tøj scorer nemlig – som vanligt – en flot plads i toppen af forbrugertillidsindekset.Tøjbranchen kan godt være stolt af sig selv, nu hvor 2011 så småt går på hæld. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har nemlig netop offentliggjort deres årlige rapport om danske forbrugerforhold, og tøj scorer – som vanligt – en flot plads i toppen af indekset.
Hvert år bliver forbrugerne spurgt, hvordan de vurderer en lang række markeder, herunder markedet for tøj og sko, ud fra kriterier omkring gennemsigtighed, tillid og klageforhold. Og selvom modevarer i 2011 måtte rykke fire pladser bagud i indekset og således se sig slået af blandt andet fødevarer og møbler, befinder markedet sig stadig i toppen – på en 19. plads ud af en vurdering af i alt 49 markeder.
Tøj og sko havnede således med en samlet karakter på 6,3 ud af 10. Indeksets førsteplads blev igen i år indtaget af varegruppen bøger med en samlet vurdering på 7,2.
Forbrugerne – i alt 11.000 – bliver i forbindelse med analysen stillet følgende spørgsmål i tre kategorier:
Gennemsigtighed
- Hvor let er det at få overblik over, hvilke erhvervsdrivende der er på markedet?
- Hvor let er det at sammenligne forholdet mellem pris og kvalitet på markedet?
- Hvordan vurderes oplevelsen af, at konkurrencen på markedet sikrer forbrugerne en fair pris?
Tillid
- Oplever forbrugerne, at deres forventninger indfris?
- Har forbrugeren tillid til de erhvervsdrivendes markedsføring?
- Har forbrugeren tillid til, at de erhvervsdrivende overholder de regler, der skal beskytte forbrugerne?
Klageforhold
- I hvor høj grad oplever forbrugeren problemer med det, de har købt?
- Har forbrugeren tillid til, at de får en ordentlig behandling af de erhvervsdrivende, hvis der opstår et problem?
- Oplever forbrugerne, at de har mulighed for at klage til en tredjepart?
Mens den samlede vurdering af tøjmarkedet altså var en smule dårligere end i fjor, og mens både markedets gennemsigtighed og forbrugernes tillid gik tre pladser tilbage med en vurdering på hhv. 5,8 og 6,6, oplever forbrugerne faktisk omvendt, når det handler specifikt om klageforhold, at de får bedre og bedre behandling, når et modeprodukt ikke indfrier forventningerne.
På dette punkt hoppede forbrugernes vurdering nemlig fem pladser frem, havnede med en vurdering på 6,5 og overhalede således blandt andet motionscentre og markedet for benzin/brændstof i indekset. Noget kunne altså tyde på, at modebutikkerne er blevet bedre til at sluge kameler og arbejde efter devisen om, at kunden altid har ret.
Læs hele analysen lige her.