Ganni - yderst tilfredse med Mellemøst-delegation
Det arabiske detailmarked udgør et yderst købedygtigt og ungt segment. Netop derfor valgte en række danske modevirksomheder at tage turen til Dubai i starten af oktober for at tage de første vigtige skridt ind på markedet.
Det arabiske detailmarked udgør et yderst købedygtigt og ungt segment. Netop derfor valgte en række danske modevirksomheder at tage turen til Dubai i starten af oktober for at tage de første vigtige skridt ind på markedet.
The Danish Fashion Event blev afholdt af Det Danske Generalkonsulat i byens hippe gallery, og kollektionerne blev vist frem for presse og lokale indkøbere, franchisetagere, andre potentielle samarbejdspartnere samt bloggere for første gang i Dubai.
Arrangementet gav foruden en introduktion af markedet, deltagerne en unik mulighed for at fremvise deres seneste kollektion ved The Danish Fashion Event 2011 organiseret af Det Danske Generalkonsulat på Carbon12, som er et af Dubais trendy gallerier.
Modedelegationen talte danske virksomheder som Ganni, Rabens Saloner, Munthe plus Simonsen, Kudibal, Womens Wear1 og Katrine Smedegaard Copenhagen.
Konkret kendskab til dansk mode
De inviterede repræsentanter fra den lokale modebranche fik for første gang syn for sagen, samt et mere konkret kendskab til dansk mode.
”Vi tror meget på dansk mode og tekstil som en vigtig eksportvare, og der er et væsentligt potentiale i de Forenede Arabiske Emirater. Vi har at gøre med et købekraftigt segment i form af både lokale emirater, men også i høj grad vestlige expats, hvis forbrugsvaner er influeret i mindre grad af den økonomiske krise, vi oplever i Europa og USA,” siger Per Tangsgaard Jensen, der er generalkonsul.
Dansk profil for øje
The Danish Fashion Event 2011 var arrangeret med den danske profil for øje og virkeliggjort i samarbejde med Fritz Hansen og Bang&Olufsen, hvis produkter dannede rammen om eventet. Ifølge Eksportrådets handelschef med ansvar for mode i området, Astrid S. C. Nielsen, kræver det imidlertid knofedt at nå til tops i Mellemøsten:
”Det tager naturligvis tid og ihærdighed at etablere sig i et nyt marked og specielt i De Forenede Arabiske Emirater, hvor det er vigtigt at skabe personlige relationer. Det er netop det, som denne type event gør,” forklarer hun og fortsætter:
”Vi ser dog en større efterspørgsel efter mere unik mode i markedet, da de store amerikanske flagship stores har medført et noget monotomt udbud. Jeg tror bestemt, vi vil se et positivt resultat i den kommende tid som resultat af dette fremstød.”
Optimistiske deltagere
Og de deltagende virksomheder var da også optimistiske oven på eventet. Nicolaj Reffstrup, der er direktør i Ganni forklarer således:
”Vi er utrolig tilfredse med resultatet af delegationen. Det vigtigste for os som virksomhed er håndgribelig, brugbar information og en indsigt i markedet, som jeg specielt følte foredragsholderne bidrog med. Helt konkret fik vi etableret tre gode kontakter af høj kvalitet. En flot hit-rate for denne type arrangement.”
Kommer langt med gode kontakter
Der er generelt optimisme at spore hos generalkonsulatet i Dubai. Dubai er som hovedstad for den arabiske modeindustri ofte første skridt i det, der kan blive ekspansion til hele Mellemøsten – altså et værdifuldt springbræt til et marked med 200 millioner mennesker.
”Du kommer langt med de rette kontakter i Dubai og et event som The Danish Fashion Event skaber et kendskab, ikke bare til de deltagende virksomheder, men til dansk mode som brand. Der er vist interesse fra mange kanter og vi ser frem til at hjælpe flere modevirksomheder frem i Dubai og Mellemøsten i kraft af vores netværk,” forklarer Astrid S. C. Nielsen.
De Forenede Arabiske Emirater med storbyerne Dubai og Abu Dhabi som de to største af landets detailmarkeder, har de seneste år oplevet positiv vækst i forbruget sammenlignet med de stagnerende tal i Europa.