Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Sådan måler du effekten af din Facebook-profil

Det er en skrøne, at man ikke kan måle effekten af de sociale medier. Det mener i hvert fald e-kommunikationsekspert Jan Mortensen.
Det er en skrøne, at man ikke kan måle effekten af de sociale medier. Det mener i hvert fald e-kommunikationsekspert Jan Mortensen.

Der er masser af muligheder for (på meget avanceret vis) at måle, hvordan effekten af en virksomheds brug af sociale medier er. Men for detailhandlen er det måske vigtigere hurtigt at få indblik i, om helt konkret markedsføring også virker i de sociale medier. Så hvorfor ikke begynde med at måle det så let, enkelt og billigt som muligt?
 
Jan Mortensen er Managing Partner i Converseon Nordics, der er nordisk repræsentant for Converseon – et af USA’s førende social media-konsulenthuse med store internationale kunder.
 
Og når det handler om sociale medier, siger han, er det præcis som i forbindelse med alle andre investeringer vigtigt at kunne måle og vurdere effekten.
 
”Når butikker og andre virksomheder bruger sociale medier, så er det ikke, fordi det er nyt, sjovt og interessant. Det er fordi, de kan få forretningsmæssige fordele af det,” siger han og fortsætter:
 
"De kan have langsigtede mål om at opbygge relationer og styrke deres brand, og de kan have ønsker om eksempelvis at forøge deres salg, og det må som regel gerne begynde med det samme.”

Selvfølgelig kan man måle effekten
Der har på det seneste været en del tale om, at man ikke kan måle effekten af det, man gør i de sociale medier, men selvfølgelig kan man det, siger Jan Mortensen, der oprindeligt er BA i engelsk litteratur fra Københavns Universitet og siden 1995 har arbejdet med online markedsføring. I mange år som medejer af og direktør for M&P e-marketing SearchAcademy.dk.
 
”Det ville være rigtig rart, hvis man sammen med det forholdsvis nye begreb ”sociale medier” også fik et helt nyt målings- og rapporteringssystem, der med få tal kunne sammenfatte alt det, man fik ud af de sociale medier. Men sådan er det ikke,” siger han og fortsætter:
 
”Faktisk får vi gennem brugen af sociale medier meget mere at måle, og det gør selvfølgelig måleprocessen mere kompleks. Men det betyder også, at vi kan få langt mere viden og mange flere indsigter.”

Ved du, hvad du vil måle?
Som i al anden måling er den vigtigste forudsætning, forklarer Jan Mortensen, at man ved, hvad man vil måle. 
 
”Hvis man er aktiv på Facebook og bare vil opnå en masse fans/likes, så er det nemt at tælle dem og så selv vurdere, om det er tilfredsstillende. Men det er nok efterhånden gået op for de fleste, at fans i sig selv ikke garanterer en succes,” siger han.

Mange målemuligheder
Jan Mortensen peger på, at der er mange muligheder for at måle f.eks. den mere langsigtede effekt af de relationer, der bygges op i de sociale medier. Og for at måle værdien af de enkelte fans og kontakter og vurdere vigtigheden af de enkelte medier, fora og så videre. 
 
På Converseons hjemmeside er der et fint eksempel på, hvad der egentlig kan måles, men der er et skridt før – oven i købet et som er både nemmere og billigere, siger Jan Mortensen:
 
”Og det er meget relevant for webshops og andre, der har stor fokus på konkrete og kontante konverteringer, f.eks. salg,” understreger han og opfordrer videre til, at man tager udgangspunkt i sine eksisterende måleværktøjer, fx Google Analytics og/eller virksomhedens CRM-system.

Sådan når I målet
”Her har I formentlig allerede defineret mange af jeres mål. En vigtig information i forhold til jeres brug af sociale medier er så, hvordan jeres sociale aktiviteter hjælper jer til at nå disse mål? Hvor mange af de kontakter, der skabes gennem sociale medier, køber, booker, bestiller, downloader, tilmelder sig, bliver til et lead, eller hvad I nu ønsker de skal gøre?” spørger Jan Mortensen.
 
Han peger på, at det handler om, at få lagt de rigtige kodestumper ind i Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube, så man kan følge disse kontakters gang gennem de  sociale medier og videre til din virksomheds website.
 
”Hvis I ikke selv kan lægge de rette koder ind på f.eks. Facebook og Youtube, så kan I få hjælp hos jeres digitale bureau.” 

Positiv spiral
Og når man først kan måle – og fremvise – sine succeser, bliver det også lettere at hente penge hjem til yderligere udvikling:
 
”Og hvis man kan påvise, at sociale medier faktisk også er en glimrende kanal til effektiv markedsføring og konkrete salg, så bliver det helt sikkert nemmere at skaffe budgetter til den lidt mere avancerede brug af sociale medier,” siger Jan Mortensen, inden han slutter:

Selvfølgelig kan man måle effekten
”Så selvfølgelig kan man måle effekt og ROI i brugen af sociale medier. Og selvom det kan gøres meget avanceret og detaljeret, så er det smarteste nok at begynde med at gøre det på den letteste og mest oplagte måde. Nemlig ved først at udnytte jeres eksisterende måleværktøjer.”


Jan Mortensen var blandt talerne på SocialSemantics-konferencen Sociale Medier i Detailbranchen, og det er da også i samarbejde med netop SocialSemantic.eu, at FashionForum.dk viderebringer denne artikel.